fredag, september 28, 2007

Brödet bäst på Tekniska museet

Frukost på sängen hade jag turen att få innan museibesöket.
Ciabatta med ost och skinka, jos och kaffe samt bakelse. Gott.


I förrgår lekte vi bort dagen på Tekniska museet. Vi beundrade vackra ångmaskiner, hukade i en mörk "gruva", tittade på den omskrivna utställningen av kvinnors uppfinningar, spelade hjärnboll och kikade på Christer Fuglesangs rymdsovsäck.
Och så åt vi tyvärr lunch i restaurangen "Stallet". Jag fick en trist nasi goreng som var så kall att jag gick och mikrade den i barnmatsmikron. Då hjälper det inte att någon försökt piffa upp det hela med en skiva burkananas och några frigoliträkchips.
Det som däremot hjälpte upp humöret flera snäpp var brödet på salladsbuffén. Mörkt, saftigt, smakrikt, fortfarande varmt från ugnen och med grova frön och söta russin. Det påminde en aning om det suveräna brödet (som jag inte fick recept till) på Sanders i Vasastan, och det är gott betyg.
Jag rekommenderar dock matintresserade museibesökare att hoppa över museirestaurangen och i stället gå och lukta på kryddorna i doftorgeln och titta på rymdmaten. Vakumförpackad macaroni and cheese och Arlas vita frigolitliknande kulor, där fyra stycken ska motsvara ett glas mjölk, är fascinerande att se, men talar inte riktigt till rymdturisten inom mig.

Inga kommentarer: