lördag, september 29, 2007

Laga fiskgryta


Det fanns vitt vin kvar i boxen sedan skaldjursmiddagen här om veckan. I skåpen fanns saffran, vitlök, potatis, morötter och krossade tomater. I frysen lite lax. På nya Hemköp Skanstull fanns mer lax, sej, frysta räkor, fänkål och rotselleri. I kokböckerna fanns diverse recept på "fiskgryta till fest", "bouillabaisse", och "fisksoppa från medelhavet". Jag blandade lite och hade efter en halvlång stund en god och matig fiskgryta med saffran som jag serverade mig själv och E med fuskaioli (lättmajonäs från tub smaksatt med vitlök, salt och peppar) och parmesangratinerat rostbröd.


Jag skriver att fiskgrytan blev god, för det blev den. Men den blev inte så god som den hade kunnat bli. Jag hade velat känna mer fänkål och mer vitlök. Sältan hade kunnat vara större, och nästa gång ska jag testa att byta ut vitlöksmajonäsen mot nåt roligare - kanske hacka ner lite färska örter i kesella? Nästa gång ska jag också komma ihåg att köpa, kanske rent av baka bröd till soppan så jag slipper improvisera.


Därför får ni inget recept idag. Bara inspiration. Laga fiskgryta!

2 kommentarer:

ninni sa...

Testa att byta ut aiolin mot Crème Fraiche Saffran & Tomat som du pressar ner lite vitlök i. Supergott!

Frida sa...

Ninni, tack för tipset! Creme fraiche saffran/tomat är också perfekt på snabba laxsnittar.