söndag, november 11, 2007

Bättre kaka

Som sagt så funderade jag på sockerkaka här om dagen, men bakade till sist en kardemummakaka. Jag kunde dock inte riktigt släppa tanken på en vanlig sockerkaka smaksatt med kardemumma, så igår bakade jag en sådan. Och både jag och E är eniga om att den här varianten var bättre. Aningens sötare och såväl lättare som saftigare än den lite smuliga kardemummakakan. Sockerkakan är inte fullt lika bussnabb att slänga ihop, men näst intill.

Kardemummasockerkaka
Ugn 175 grader

50 g margarin eller smör
1,25 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk mald kardemumma

Smält smöret och blanda med mjölken. Vispa ägg och socker fluffigt, förslagsvis med en elvisp på hög hastighet. Rör ner smöret/mjölken och blanda slutligen i de torra ingredienserna. Häll smeten i en smord och bröad form och skjuts in i ugnen.
Ta ut kakan efter 35-40 minuter och låt den svalna lite så blir det lättare att få ut den ur formen.
Gläds åt dina färdigheter och fröjdas åt din kaka.

1 kommentar:

Unknown sa...

Kanongod kaka!!! slänge ihop den igår samtidigt som jag höll på att göra middag, och den blev ljuvlig. Använde aningen mer kardemumma och slänge även med lite vaniljsocker.
Tack föe ett jättebra recept!