fredag, oktober 26, 2007

Fredagssvammel

Jag blev vansinnigt baksugen av att läsa Isobel Hadley-Kamptz brödtext i DN På stan igår. Men frysen är redan full av E:s hembakta bröd, så det får vara till en annan dag.

Det där med full frys fick mig att minnas en annan sak jag läste nyss, möjligen i en insändare. Textförfattaren ifrågasatte varför man inte bygger skafferier i nya hus. Att använda kylan utifrån för att kyla ner mat borde ju vara ett betydligt miljövänligare alternativ än att förvara allt utan urskiljning i ett energislukande kylskåp.
Nu ifrågasätter jag också det. Varför byggs det inte skafferier i nya bostäder?
Inte nog med att man inte skulle behöva ha så stora kylskåp och få en sval trevlig plats att förvar sin mat, man skulle få in en större frys också!

En annan sak jag att minnas med glädje är gårdagens besök på Linguini. Det var ett kärt återseende efter nästan ett års uppehåll. Senast jag var där hade jag svårt att hålla tillbaka tårarna när jag smakade min enda gudomliga klunk rödvin, tittade längtansfullt på E:s spaghetti vongole och svor över Livsmedelsverkets rekommendationer.
Igår var det jag som drack rödvin, E körde. Till rödvinet åt jag Linguinis perfekt röda oxfile med karljohansvampstortellini och tryffelspetsad krämig sås. Ooooh!
E valde den alltid lika goda salsiccia-pastan till sin Zingo.

I afton väntar kantarellsoppa och strömming med potatispuré på Kvarnen. Och efteråt är det kanske äntligen dags för den första gin tonicen på ett och ett halvt år.

Inga kommentarer: