torsdag, januari 04, 2007

Middagen

Treans nya matlagningsserien Middagen var en aningens märklig upplevelse, även om det på sätt och vis var ganska kul. Jag missade tydligen första avsnittet, men såg det andra igår. Och nu har alla deltagarna utom Matkaravan-guiden Dag Hermelin klarat av varsin bjudning. Ska bli intressant att se vad han bjuder på.

Själva tävlingen och bedömningen, där gästerna (tillika konkurrenterna) bedömer varandra känns väldigt godtycklig. Och programmet är producerat på ett sätt som gör att man som tittare går miste om många av deltagarnas förberedelser, och en hel del av ätandet.
Fotot gör att maten inte framstår i sin bästa dager, och jag var helt övertygad om att Sebastians (?) tonfisk var både överstekt och kall och hans kyckling med augergine torr. Men tonfisken hyllades och kycklingen fick beröm.

Roligast är den franskfödde vinimportören Philippes dialekt. Och så klart att se vad folk hittar på för mat när de får välja fritt. Dessutom väckte programmet igår de viktiga frågorna "vem ställer upp på att agera conversation piece i en kanindräkt under en hel middag?" och "exakt hur tillkämpat käck kan en proffskock låta när han presenterar ett program?".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lite kul. Matblogg.se-Niclas skulle varit med, men produktionsbolaget tyckte han var för "tråkig". Själv så nobbade jag det hela. :)

Anonym sa...

Det där att tonfisken måste varit kall tänkte jag också på! Satt och väntade på att någon av gästerna skulle kommentera det, men icke.

Timingen är onekligen något av det svåraste när man bjuder på middag. Har serverat såväl halloumiost som skosulor, torra förkrympta potatisklyftor och hängiga salladsblad innan jag insett vikten av rätt timing! Och fler fadäser lär väl komma!

Frida sa...

Undrade faktiskt lite över hur de valde ut deltagarna.

Jag har lagat mat medan gästerna sitter hungriga bredvid. En gång fick jag tom springa iväg en sväng för att köpa mjölk till potatismoset.