söndag, mars 19, 2006

Helg

Helgen som gått innehöll...

...irrande på Vi Hornstull. Solskenspromenaden i fredags eftermiddag skulle resultera i en brödbok. Men jag hittade ingen bokhandel väster om Tegnerlundne. I stället hamnade jag i köttdisken på Vi. Resultat: en för söt kycklingpasta med balsamvinäger. Skyller allt på Malin Söderström. Receptet - som jag i och för sig ändrade lite i - stod i hennes bok.

...hemgjord müsli. Äntligen testade vi receptet i Kärlek, oliver och timjan. Enkelt och gott och rostat i ugnen. Resultatet blev lite som "Start" (ni vet det där illsöta fraset som grannbarnen fick till frukost) fast mer vuxenanpassat, och förmodligen ganska mycket nyttigare. Och trots att jag tog kanske hälften av sockret i receptet så kändes det ändå sötare än den helyullemüsli vi brukar köpa.

...hembakt bröd. Tidsoptimisten som inte kan följa recept (jag) glömde saltet, sket i en av jäsningarna och slängde degen i en form i stället för att kladda ner bänken och baka ut det som man skulle. Ändå blev det riktigt bra. Nästa gång ska jag göra som man ska.

...hemgjorda köttbullar. Vännerna på Färingsö bjöd på middag till schlagerfinalen. Med äkta pressgurka, potatismos, gräddsås med lite svamp i och lingonsylt. Perfekt.

...receptfynd. Ouppackade kartonger i arbetsrummet är ett minne blott. Nu ligger spillror från olika perioder av mitt liv utspridda över golvet och bland dem fanns receptet på Dagispaj!!! Kerstin i kökets supergoda köttfärspaj med morot och vitkål under frasigt degtäcke var alla barns favorit på dagiset Snickaren. Snart på en blogg nära dig. Bland fynden fanns även mammas köttbullar och farmors kassler med rosépepparsås.

1 kommentar:

Anonym sa...

Brukar också göra den goda müslin men kombinerar med Fredrik Pauluns musli-recept, dvs inget socker alls men med lite kanel och kardemumma i. Brukar bli kanonbra. Om man vill ha lite sötsmak kan man pudra lite socker eller sötningsmedel över när man tar ut den ur ugnen. Krispigare än tråkmusli i papperspåse och nyttigare än Start!