tisdag, december 13, 2005

Lucia ja

Folk jag känner tassade upp tidigt i morse, gjorde mackor och kokade choklad, och bänkade sig framför tv:s luciatåg. Inte vi. Vi snooozade förkylningstrött i morse. Hasade oss upp. E gick till jobbet. Jag satte mig i köket med tidningen. Och inte förrän jag såg att personerna på "balkongen" på DN:s framsida hade tecknade luciakronor på sig fattade jag att det var den 13.e december.

Under hela dagen såg jag inte skymten av nåt glitter eller några lussekatter. Men nu är ordningen återställd. En kycklinggryta med saffran och champinjoner, julmust, lite årgångsglögg, en lussekatt och en pepparkaka väntade när jag kom hem från ridningen. SKål för det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte sett ett enda luciatåg i dag, varken levande eller på TV. Jag gick till jobbet som vanligt, där hade vi "glöggfrukost", glögg och lussekatter var uppdukade i receptionen. Det var bara att förse sig, en del återkom lite då och då under dagen.
Och så fick jag vara kontorets tomte, som vanligt... med luva, (på bild också).

Frida sa...

Det mest juliga på vårt jobb är en ranglig halmbock för 39 spänn som står kvar sen en fotografering. Men vi fick lussekatter en gång förra veckan, och på fredag är det nåt slags julfirande. Och sen är det snart jul på riktigt.

Anonym sa...

Var på julfest i fredags med jobbet det var trevligt. Tyckte inte att jag drack så mycket, bara lite vin, några nubbar och nån öl till maten, kanske nåt efteråt också. Fast sen var jag utslagen och gick i nån slags dvala fram till söndag eftermiddag, underligt. Tror att skinkan var skämd.