söndag, juli 24, 2005

Enkelt lantbröd

Jag tror alla älskar doften av hembakt bröd. Själv är jag väldigt förtjust i själva skorpan på hembakt bröd. Den smaken kommer inget köpebröd i närheten av.

Personligen skulle jag dock gärna klara mig utan städningen som ett brödbak medför. Den glädje man känner över sina fula men kärleksfullt formade limpor där de gräddas i ugnen förtas en aning av den nerkletade arbetsbänken och mjöldammet som satt hamnat på tröja och köksgolv. Och när bänk och skålar äntligen är rengjorda har i stället diskhon täckts av mjölklister. I värsta fall även diskborsten.
Det kan vara anledningen till att jag inte bakar så ofta.

Men ändå är det värt det. Doften, smaken och den sällsynta känslan av duktighet. För ärligt talat, husligare än hembakt blir det inte.


Brödet jag bakade igår har fallit både mig och E i smaken. Ljuvligt med smör och prästost. Och riktigt gott även efter en dag. Det kommer som sagt från Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergenström.

Receptet är till en limpa, men jag dubblade. Om man ändå ska stöka ner i köket kan man lika gärna göra det rejält.

Ugn: 250 grader

1/2 paket jäst
2 tsk salt (rågade)
1 msk honung
5 dl ljummet vatten
3 dl grahamsmjöl
6-7 dl vetemjöl + 1-2 dl vetemjöl till utbakning

Smula ner jästen i en bunke och tillsätt salt och honung. Rör ut jästen i lite av vattnet och rör sedan ner resten av vattnet. Blanda ner grahamsmjölet och slutligen vetemjölet. Arbeta ihop i bunken till en lös det. Låt jäsa under duk i en timme.
Arbeta in en eller två dl mjöl till i degen och stjälp sedan upp den på väl mjölat bakbord. Degen är väldigt lös, men försök forma den till nån slags limpa, klappa in den med mjöl och lyft över den till en plåt med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i 15 minuter och sänk sedan värmen till 200 grader. Grädda i ytterligare 30 minuter.
Låt svalna på galler. Enligt ursprungsreceptet ska du dessutom helst undvika att skära upp brödet innan det har svalnat helt.

Inga kommentarer: