söndag, maj 29, 2005

Kycklingpasta med saffran och tomat

När jag gjorde snittar till fredagens drinkrunda fick jag drygt en halv burk saffrans-creme fraiche över. Den använde jag sedan i en kycklingsås med krossade tomater och vitlök. Jag hade tänkt att det skulle bli lite grytaktigt och E var sugen på cous cous, så vi åt cous cous till. Men såsen blir ganska krämig och så här i efterhand tror jag att pasta hade varit ett bättre tillbehör.
Jag hade tänkt röra ner persilja i såsen, men vår persilja var slut så det fick bli basilika i stället. Jag tror dock fortfarande att persilja hade satt mer smak på det hela.

5 portioner
3 kycklingfiléer
1 burk krossade tomater
1 gul lök
3 klyftor vitlök
1/2 burk saffrans-creme fraiche
pressad citron
salt
peppar
färsk persilja eller basilika

Hacka löken och vitlöken och tärna kycklingen. Bryn i en stekpanna. Häll över krossade tomater och låt koka upp. Rör ner creme fraiche och smaka av med citron, salt, peppar och eventuellt mer vitlök. (Tänk dock på att inte hålla på att smaka av såsen innan kycklingen är färdiglagad, rå kyckling vill du inte smaka på)
Hacka örter och rör ner.
Servera till pasta.

Inga kommentarer: