måndag, april 18, 2005

Jamie Olivers skolmat

Missa INTE sista avsnittet av Jamies skolmat på femman i morgon 21 55. Hur kan föräldrar kräva att deras barn ska få äta pommes frites och pizza i stället för riktig mat? Jag kommer ihåg när dom införde Cook-Chill-kök i skolorna i Borlänge. Föräldrarna blev vilda och skrev på protestlistor. Och alla försökte hindra att skolmaten inte skulle lagas på skolorna där den åts, utan i ett centralkök och sedan kylas ner och köras ut. I skenet av dom frysta pizzorna, kalkonsnurrorna och fiskpinnarna på femman verkar Cook-Chill-maten som ett välsmakande och näringsriktigt under.

Barnen på skolan vägrar att ens smaka ny mat. Och köper ut pommes frites åt varandra. Jag är glad att mina föräldrar lärde mig att smaka på allt. Tänk vad mycket god mat jag hade gått miste om annars.

Inga kommentarer: