fredag, november 09, 2007

Mässmätt

I en monter med kravmärkta ostar från Hälsingland fyndade jag en ljuvlig "get-gorgonzola" och en svagt vitlöksmarinerad färskost på komjölk, som kvinnan från mejeriet envisades med att kalla för fetaost. Ostarna blev min stora behållning från mässan.


Jag konstaterar att jag inte är någon mässperson. För stora ytor och för många människor ger mig tunnelseende och min förmåga att fynda förtvinar. Därför ska denna elegi över dessa trånga och varma mässor tas med en nypa flingsalt.

Det goda köket besökte jag en lördag för sisådär tre år sedan. Vi hade höga förväntningar, och nog fanns där saker att se och smaka, men där fanns också en kompakt mur av andra mässbesökare runt varje monter, i varje gång och i närheten av allt som var av intresse över huvud taget. Vi gick snopna hem med en för dyr mässrestaurang-fika i magen, en av Jens Dolks mat och vin-kokböcker (vännerna hade lyckats penetrera en besökarmur) och beslutet att aldrig mer besöka en matmässa på lördagen, när alla andra "vanliga" besökare är där.

I år hade jag den stora förmånen att få gå gratis på mässan och att dessutom kunna göra detta på fredagen, innan den värsta rusningen. Mitt mål var att navigera mig fram mellan montrarna med gangstern i vagnen och bibehållet lugn, och att försöka ta mig därifrån med minst två brödformar, ett par fina kok- och bakböcker, kanske en salsiccia eller någon annan rolig korv och, ytterst slösaktigt och eventuellt, en tryckkokare.

Jag kom hem med två ostar, tre tidningar jag kunde köpt på Konsum och min säkert femte broschyr från Årstiderna (kanske läge att börja prenumerera nu.)

Det goda köket är säkert en jättebra mässa för branschfolk som vill träffa andra vinimportörer. För den som är timad kan aktiviteterna på scenerna, med prisutdelningar, tävlingar och matlagning inför publik vara lika trevliga som mässpriserna och smakproven. Och Kinna lyckades ju redan vid en snabb titt hitta en vaniljstång som hon blev förtjust i.
Men för er som liksom mig inte är några stora mässpersoner: Låt mig rekommendera Hötorgshallen. Ett besök där är minst lika spännande, mångfasetterat och inspirerande som årets mässa, där är mindre trängsel och ingen tar inträde.*

*Jag kommer förmodligen att envisas med att gå på mässan nästa år igen. Man vill ju inte missa nåt. Men då ska jag vara mer målinriktad med mitt besök, och då vill jag gärna se något mer än ost, vin och rökt renstek. Helst ska de mest exotiska inslagen inte komma från Blue dragon, helst ska kokboksutbudet hålla högre kvalitet än receptsamlingar från Allt om mat och billiga "stora boken om xxx"-upplagor och kanske kan Sveriges matroade klara sig utan en disk med Dafgårds frysta färdigrätter om den lämnar plats för något annat. Grillad get till exempel. Eller en monter med brödformar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar din analys! :-)

I morgon är det min tur - lördag - men det är enda chansen jag har. Med största sannolikhet kommer jag tycka som du. Men jag har ändå fortfarande förhoppningar om lite mer spännande matäventyr.

Anonym sa...

Var på mässan för tre år sedan. På söndagen.
Och på Matlust vid Street. På söndagen.
Går inte tillbaka. För mycket folk.

Men förstå utställarna. Detta är en konsumentmässa där det för utställarna gäller att sälja tllräckligt mycket för att göra mässdeltagandet lönsamt.

visst finns det många nya och intressanta produkter, men jag blir stressad i trängseln.

Anne sa...

Jag var där en sväng igår, men jag tyckte inte alls att den var bra i år. Kan inte peka på något särskilt, men... nej, inte kul. Jag kom hem med en receptbroschyr -det var allt.