onsdag, oktober 17, 2007

Vanliga fel (jag gör) i köket

Att jag tycker om mat och matlagning betyder knappast att jag alltid är lyckad i köket. Man lär sig av sina misstag heter det. Ibland undrar jag. Jag gör i alla fall en massa dumheter i köket, och jag gör dem om och om igen.

Glömmer sätta på plattan.
Lite för ofta för att det ska vara roligt står jag och undrar varför vattnet tar sån tid på sig att bli varmt.

Sätter på plattan alldeles för varmt.
I åratal var sexan i stort sett den enda nivå jag använde på spisreglagen, med många svarta ytor och råa insidor, bränd vitlök och mjölköverkok som följd. Nu vet jag bättre, men det händer fortfarande att jag brassar på för mycket av gammal ovana.

Blir överambitiös.
Om jag ändå ska göra bagels kan jag ju göra tre satser samtidigt. Och kanske kan man smaksätta chokladtryfflarna på fem olika sätt när man nu håller på? Förresten, vi kan ju bjuda hit några lite spontant eftersom det blev så många köttbullar, ska bara komma på en förrätt och en dessert först. Små trivsamma projekt tenderar att växa, och vips så står man och svettas i ett överbelamrat och kladdigt kök.

Har för trångt på skärbrädan.
Trots att jag numera har diskmaskin lever någon slags disksparare kvar i mig. Det verkar onödigt att ta fram en skål till potatisen när den ändå kan ligga på skärbrädan där den ska tärnas. Sen svär jag över att alla potatistärningar ramlar av skärbrädan av ren utrymmesbrist.

Släpper ner saker i hett vatten.
Man bör använda en sked om man ska lägga ner någonting i kokande vatten och inte riskera att bränna sig på uppstänkande droppar. Det gör inte alltid jag.

Glömmer smaka.
Det är nästan en dödssynd, men när jag är stressad, har en väldigt klar plan för vad jag ska göra eller bara är övertygad om att saker passar ihop kan jag svänga ihop en hel maträtt innan jag kommer på att jag kanske ska smaka på den också. Lyckligtvis brukar inga större katastrofer inträffa.

Läser recept slarvigt.
Jag lagar oftast mat efter eget huvud. Kanske är det en av anledningarna till situationer som "oj det här skulle blandats ihop innan det hälldes ner i grytan" eller "aha, skulle ugnen ha varit kall när jag ställde in det?"


Jag vägrar tro att det bara är jag som inte alltid är så genomtänkt framför spisen. Vad är dina ovanor i köket?

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Erik Mörner sa...

Glömmer stänga av plattorna när jag är klar.

Anonym sa...

Kul!
Törs jag berätta mina egna? Klart jag gör!
1) Tappar saltkaret! Antingen HELA karet eller översaltar. Tipset att lägga i en rå potatis som ska dra åt sig saltet har jag provat ofta. Placeboeffekten gör att jag tror det hjälper.
2) Abolut överambitiös. Sedan får jag ropa på maken så han hjälper till att städa köket när oredan känns övermäktig. Han står ut för han tycker det är värt den goda maten. Tur det!
3) Tappar flytande saker på golver, gärna rödbetsspad och tomatsås. Allt som ger svåra fläckar hamnar på golvet.

Frida sa...

Erik, vår spis lyser ilsket rött på två ställen så länge plattan fortfarande är varm. Annars skulle jag nog också glömma oftare.

Pipopp, det är inte jag som tappar så mycket på golvet här, men en gangster som slänger katrinplommonpuré omkring sig.

Erik Mörner sa...

Frida, apropå gangstern du nämner. Du måste helt enkelt säga ifrån på skarpen när Ela håller på och kastar mat så där. Annars kommer han aldrig bättra sig.

Några ilskna lampor har jag inte sett till. Däremot brukar det lukta starkt om något ligger på den varma plattan. Ligger inget där sprids en mysig öppen spis-lukt i hemmet. Inget ont som inte har något gott med sig.