torsdag, oktober 11, 2007

Glöm gåslevern och skaffa en tryckkokare

Det finns verkligen ingen anledning att äta gåslever, Bosarps kycklingleverpastej (eller parfait som de kallar den) är så lent läcker, och smickrar samvete, plånbok och gom. Pastejen korades till mest innovativa mathantverksprodukt under Smaklust-mässan vid Street i somras OCH den är gjord på kravmärkt kyckling.
Tack vare att bästa Blomenskan smög in mig på NK:s vip-afton fick jag smaka den goda pastejen idag. Smakprovet serverades med en lite proffsigare äppelmarmelad än den jag svängde ihop här om dagen.
Pastejen finns med och utan skinka, båda var väldigt goda.

Som alla andra gick vi snikrunda bland det goda som bjöds i Saluhall och köksavdelning: tomatmarmelad, najadlax, rökt lammstek med ölkokt lök (en höjdare), parmesanost, hummersoppa, lammkorv, gnocchi...

Bland kvällens höjdpunkter var att se mängder av välklädda NK-kunder stå och köa i kön till pizzabesticken för en kall gratisskärva från pizza express (vi var såklart med i kön).
En fin detalj var att kvinnan som marknadsförde Global-knivar hade ett plåster på fingret.

Mest inspirerande var kocken Jacob Wismar som lagade marockansk lammgryta med kanel och linser och en chili på biff och svarta bönor med hjälp av tryckkokare. Köttet blev extremt mört, och trots att vi är så snikna (min välgörarinna råkar vara hel smålänning och jag halv) att vi har mage att påpela att det hade kunnat saltas lite mer i både gratislammet och gratisbiffen, så fick jag starka habegär efter en tryckkokare.
Min plånbok tillåter sannerligen inte några extravaganta köksutrustningsinköp för tillfället. Men kanske någon i släkten har en gammal som står och samlar damm i ett skåp? Kanske någon ovillig tryckkokarägare på Blocket vill bli befriad från sin börda? Saken måste undersökas.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: