måndag, oktober 23, 2006

Dyrt och gammalt bröd

Jag vet inte hur ofta det händer att jag inte köper den brödsort jag helst vill ha, utan får nöja mig med det bröd som har minst dåligt bakdatum. Irriterande.

Lika irriterander är prissättningen på bröd. Inte nog med att brödet är skrattretande dyrt, och att det flaggas för att priserna kommer att öka ännu mer efter sommartorkan, prissättninggen är dessutom orimlig på andra sätt.

Inom andra varugrupper följer priserna ofta en viss logik. En pressad, vattenuppumpad skinka på spillbitar är billigare än en hel fin skinka från en ekologiskt uppfödd gris. En tjusig matsalsstol i ek, tillverkad i begränsad upplaga, kostar mer än en massproducerad fanerstol du får skruva ihop själv.
Priset är mer eller mindre motiverat.

Annat är det med bröd. För visst borde, logiskt sett, ett gott, dagsfärskt bröd bakat av en småskalig bagare på ditt lokala bageri värderas högre än en flera dagar gammal, fabriksbakad limpa på Konsum?
Ändå kan det ugnsvarma doftande brödet hos bagaren rent utav kosta mindre än den torra plastförpackade produkten på storköpet.

Tid är pengar, det måste vara den enda anledningen till att vi går med på det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja! Ja! Ämnet bröd kan sysselsätta mig i timmar.
Påpekar alltid att i Tyskland fick bagerierna ha öppet söndagmorgnar även när handelsanställdas avtal sade att affärer skulle vara stängda på helger. Där kan man handla färskt bröd hos bagaren tidigt på morgonen.

Och varför bakas allt bröd jag vill ha i Danmark eller Tyskland? Jag vill ha bröd med solroskärnor och surdeg, men av någon anledning klarar svenska bagerier inte av det, och miljömässigt är det vansinne att skeppa BRÖD genom Europa.

Jag fattar inte att affärer öht får sälja bröd som är tre dagar gammalt. det är en färskvara! Att försöka köpa bröd på söndagar i vår lokala ICA ska vi inte ens prata om. Ha färre sorter men färskt istället. (Jag inser att jag förespråkar en återgång till DDR-Sverige, men det skiter jag i.)

Önskar att jag bodde närmare ett morgonöppet bageri!

Anonym sa...

Mmm, färsk brötchen är ett av mina starkaste minnen från tysklandsresan när jag var 15. Det, och att vi lyckades beställa ett antal Pilz på raken varje kväll i puben runt hörnet.

Mett lyckades jag dock aldrig lära mig att uppskatta.

Anonym sa...

Tid är pengar - men vad är det som tar tid? Och vem får pengarna?

Frida sa...

Vi tycker att det tar för lång tid att baka bröd, eller till och med ta omvägen via bageriet när vi ändå är i matbutiken. Så då ger vi hellre pengarna till butiken / brödproducenterna.

bani sa...

Två ord: Härdat. Jävla. Fett.

Okej, det var tre.