lördag, maj 27, 2006

Smakmånad

Chokladtryffel a la St Ansgars källare

På tisdag åker vi till Sicilien på bröllopsresa. Fram tills dess firar vi på hemmaplan. Hittills har det smakat mycket bra.

Vi kom tillbaka till storstan i måndags för att lämna tillbaka hyrkläder i trakten kring Odenplan. Eftersom vi var lite medtagna höll vi ögonen öppna efter ett ställe med hämtmat. Och turligt nog parkerade vi precis bredvid ett pyttelitet italienskt etablissement, ganska högt upp på Karlbergsvägen. För 60 kronor var fick vi med oss en pasta med kyckling, spenat, pinjenötter och getost till mig, och färsk canneloni med köttfärsfyllning till E. Riktigt, riktigt gott. Dressingen till salladen är värd ett eget omnämnande bara den. (Tyvärr minns jag inte vad stället hette, för det är väl värt ett besök. Nån som har en aning om vilket jag menar?)

Tisdagen fortsatte i fin stil med sängfrukost på vårt nya brickbord. Det blev lite över av nattamaten på bröllopsfesten, så nu festar vi på mackor med gustavskorv hemma i lägenheten.
Tisdagens lunch var fenomenal. Vi svirade upp till Gondolen där vi avnjöt varsitt glas vin och en strålande utsikt över regnvåta stockholmare. E åt en portion primörrödbetor med liten sparrissallad med dillhollandaise följt av Gondolens fisk- och skaldjursgryta med aioli och krutonger.
Själv drog jag till med en "Eriks redarlunch" där toast skagen ingick som förrätt. Till varmrätt valde jag citron- och timjansstekt lamminnerfilé med getostpotatis och nässelsås och som avslutning kaffe med "bakverk".
Rödbetorna var gudomliga till den smöriga såsen, och min toast skagen gick inte heller av för hackor. Spröda smörstekta brödskivor och en fin puck med smakrika skaldjur och svart och röd, riktigt storkorning rom.
Fiskgrytan ingick bland dagens husman, var ganska ordniär och smakade mycket av paprika och chili. Mitt lamm var mört, perfekt rosastekt och serverades med gröna linser, och getostpotatisen var ett kraftigt mos smaksatt med soltorkade tomater.
Bakverket till kaffet visade sig bestå av en liten chokladpuck dekorerad med färska blåbär och ett saftigt björnbär, samt en hallonförsedd mandelkaka. Perfekt.

Idag hamnade vi otippat i
St Ansgars källare i Södertälje. I mysiga lokaler under tegelvalv fick vi först varsin amuse, bestående av en räksalsa med lime- och korianderskum. Därefter valde E en ingefärskryddad lax med paksoy, chili & glasnudlar medan jag, som alltid, föll för jordärtskockorna och således valde jordärtskocksoppa med parmaskinka & portobellobruschetta. Soppan var god, men lite väl riklig och i till slut fick jag kapitulera för grädden och lämna lite kvar i skålen. Laxen var mild och smakade bra, men i mina ögon saknade den lite av den fräscha förrättskänslan som man vill åt. Den var mer som en liten huvudrätt.
Som varmrätt åt jag ugnsbakad röding med skaldjursfylld friterad vårrulle & örtsmörsås. Även här var det milda smaker som gällde, och fisken gjorde sig perfekt till örtsmöret. E:s varmrätt var av det lite kraftigare slaget: hjortrack med tryffel, karl-johansvampslasagne & äppelkompott, och han verkade mäkta nöjd (men ganska missnöjd med att han inte fick dricka ett lämpligt rödvin till, vi var ju ute med saaben.)
Till kaffet beställde E en brulepudding, som var bland de bästa i sitt slag som jag har smakat. Jag nöjde mig med kaffe och en skvätt mjölk, men trakterades ändå med en chokladtryffel garnerad med jordgubb.
Sammanfattningsvis var maten väldigt god, lokalen suverän och servicen utmärkt. Och bor du i Södertälje ska du absolut gå dit. Däremot är jag inte helt övertygad om att du behöver anstränga dig för att resa dit om du inte befinner dig i närheten.

I morgon har vi varit man och hustru i en hel vecka, och det måste naturligtvis firas. Bord är bokat på Lux. Förväntningarna är högt uppskruvade.

Inga kommentarer: