måndag, maj 29, 2006

Månadens Cyberkock är korad!



Quinoa, mango, spenat och någonting rökt var ingredienserna i den här månadens Cyberkock. Det var meningen att det inte skulle vara någon självklar kombination, det blir roligast när fantasin får jobba lite. Och som deltagarna har jobbat! Även om flera tyckte att det var svårt och Lisa inte trodde på kombinationen över huvud taget, så har den som vill testa nu sju spännande recept att välja bland. Bra jobbat!

Och så var det dags för prisutdelningen. Det var verkligen inte lätt att välja bland alla fantastiska bidrag, och jag och min meddomare E var oeniga in i det sista.

Folkets val:
Denna månad föll, med 24 av 87 röster, folkets val på Gagga och hennes spenat/nässelsoppa med hårtkokta ägg och latmansbröd med kokt quinoa/ris och mango med rökt älgkorv. Och det låter verkligen fantastiskt trevligt när hon beskriver hur hon själv har plockat nässlor och hämtat äggen hos sina egna hönor. Svenskt ända in till den rökta älgkorven, med mangon som ett avbrott från det svenska, som ett spännande inslag i brödet.

Mest nyskapande:
Vinnare är månadens vegetarian, Kabooms rökta tofuspett med qunioaröra och asiatisk spenat, där bland annat mandel och bönor fått göra mangon sällskap i quinoaröran. Spännande. Och så gott det låter!

Snabbt och gott:
Valet föll på Anettes quinoa- och spenatsallad med mango och Schwarzwaldskinka. Enkel, vacker, frestande och användbar, den här salladen känns som om den kan föra sig i de flesta sammanhang.


Månadens Cyberkock:
Här var det jämnt in i det sista. Men slutlig vinnare är Kinna, från Kinnas blogg - mormors mat, med sin grillade kalvytterfilé på quinoabädd. En lite lyxigare och mer tidskrävande rätt, och inget man lagar till varje dag. Men nog får den här rätten en att lägta efter att ta fram grillen?

Grattis Kinna! Nu är det du som får skapa utmaningar åt oss andra nästa månad.

4 kommentarer:

Ilva sa...

Bra vinnare! Ni kan inte ha haft det latt inte, det fanns ju en del att valja pa den har gangen, sakta men sakert sa vaxer skaran! Nu maste jag susa over till vinnarna...

Kinna Jonsson sa...

Ohhh, helt fantastiskt kul att få en sån fin utmärkelse. Jag blev så glad att jag fick tårar i ögonen och ringde till Fredrik med en gång för att berätta. Mamma fick också en pling för det är ju hon som är min läromästare från grunden.

Gagga sa...

Men, oj!!!! Skickar mitt tack till "folket" o givet vis till Ilva o dig Frida som har haft jobbet kring detta! Första gången jag vinner i en matlagningstävling :) o första gången jag är med i en för den delen :) Kul!
Nu är Bosse inte den ende i familjen som kan ståta med pris i denna typ av tävling. Han vann en helårsprenumeration på DN häromåret i en smörgåstävling anordnad av Bregott.

Anonym sa...

Tjoho!! Så himla glad jag blir! "Mest nyskapande" - det är ju en supertitel. Ska kanske presentera mig så hädanefter.. : )

Tack för fint pris och, framför allt, en finfint ordnad tävlingsrunda!