onsdag, april 05, 2006

Dagispaj


För si så där 26 år sedan skolades jag in på daghemmet Snickaren, tillsammans med alla andra vägverksungar som flyttat till Borlänges nybyggda område i Skräddarbacken. Det hängde en gunga bland madrasserna i lekhallen, i snickarrummet byggde vi kazoo:er av ledningsrör, plastfilm och tejp, och i köket stod Kerstin och lagade mat. Kerstin i köket gjorde ibland fattiga riddare, som serverades med äppelmos. Men favoriträtten för mig och min syster, och flera av de andra barnen, var den här köttfärspajen. Vi gillade den så mycket att mamma fick receptet. Idag går den fortfarande under namnet "dagispaj".

Jag råkade hitta receptet här om veckan när jag organiserade arbetsrummet. Pajen föll även E i smaken. Dessutom har jag konstaterat att den går utmärkt att micra, även om lite av frasigheten hos locket försvinner.

Dagispaj
4 personer
Ugn: 225 grader

Deg:
125 g margarin (rekommenderar flytande - väldigt lättarbetat)
3 dl vetemjöl
4 msk vatten
1 ägg till pensling

Arbeta ihop till en deg och låt den vila i kylskåp, helst en timme.

Fyllning:
250 g köttfärs
2 morötter, grovt rivna
4 dl vitkål, fint strimlad
1 vitlöksklyfta
1 msk soja
1 msk senap
1 buljongtärning (jag tog en skvätt fond)
1,5 dl vatten
svartpeppar
salt om det behövs (det gör det förmodligen)
margarin till stekning

Fräs färs och morötter i en gryta. Tillsätt resten av ingredienserna, smaka av med peppar och salt och låt koka under lock i ca 10 minuter. Smörj en ugnsfast form och häll ner fräset. Kavla ut degen till ett lock, lägg det över formen och tryck fast det. Skär några ränder i locket så att ånga kan komma ut.
Pensla med vispat ägg.

Grädda pajen i ugnen i ca 20 minuter, eller tills pajdegen blivit fint gräddad.

Servera med sallad.

2 kommentarer:

Olle Lidbom sa...

Du får ursäkta, men fyfan vad äckligt... 70-tal rakt igenom...

Frida sa...

Japp! På med plyschbyxorna, servera med råkost och avsluta med ris a la malta :-)