söndag, april 23, 2006

Cyberkocken - premiär

Röda linser, ruccola, pistgenötter och någonting gult. Det är ingredienserna i världspremiären av Cyberkocken, som Ilva håller i denna första gång.

Min första tanke var att göra en sorts pesto på pistagenötterna och ruccolan. Jag tänkte mig peston i en potatissallad, och till den skulle jag göra biffar på de röda linserna. Eventuellt med apelsin i som gult alibi.

Sen kom en annan tanke. Fortfarande peston, men nu på en bit bröd till gul lins- och paprikasoppa.

Alla planer sket sig, kan man säga. Ruccola fanns nämligen inte att uppbåda i Årsta idag. Jag besökte tre butiker och det närmaste jag kom var en rutten plastförpackning gömd bland avokadon på Konsum. Men skam den som ger sig. Jag har lagat mat ändå. Ruccolan får man helt enkelt tänka sig.

Det slutade med linsbiffar, där äggula fick vara gul ingrediens, och en gräddfilssås tog hand om pistagenötterna och (den tänkta) ruccolan. Receptet finns med här nedan. Men tävnlingsbidraget från Broccoli blir ändå ett annat: "Indiska" köttbullar med linser och gult ris med pistagenötter och ruccola.

Den hemgjort indiska varianten blev följden av en association mellan pistagenötter och ris, särskilt gult ris. Inte så nyskapande kanske. Men gott. Över förväntan. Linser i köttbullarna gjorde dem mjukare än vanligt, och det gjorde nästan att de passade bättre till riset och såsen. Särskilt om man är en såsoman, som jag. Även E åt med glädje och tingade snabbt en låda av resterna till morgondagens lunch. Jag erkänner att ruccola måste ses som en främmande fågel i det här sammanhanget, men den ska ju vara med i tävlingsreceptet. Och ruccola ÄR gott att ha i ris och couscous, så varför inte här?
Jag använde bara torra kryddor. En piffig sak med det är att du kan ha så gott som alla ingredienser utom köttfärs och grädde hemma i torrskafferiet. Men självklart skulle det inte skadat med färsk ingefära, chili eller koriander.
Gillar du inte koriander kan du slopa den med gott samvete.




Indiska köttbullar med linser, kokta i tomat och grädde
och serverade med gult ris med pistagenötter och ruccola

4 rejäla portioner

Köttbullar:
300 g nötfärs
3 dl mjukkokade röda linser
salt
garam masala
chilipeppar
spiskummin
koriander

Sås:
Olja
Garam masala
Spiskummin
Ingefära
Chilipeppar
Koriander
3 stora vitlöksklyftor
1 gul lök
1 burk krossade tomater
1/2 burk vatten
1 dl matlagningsgrädde
Salt

Gult ris:
1 gul lök
4 dl ris
vatten
salt
gurkmeja
1 lagerblad
lite spiskummin
1 dl pistagenötter, rostade och saltade
ruccola

Blanda färsen med de kokta linserna och kryddorna. Rulla till stora köttbullar. Bryn köttbullarna i en panna och ställ åt sidan.

Fräs kryddorna i oljan och tillsätt löken och vitlöken och bryn den. Häll ner tomater, vatten och grädde och låt allting koka upp. Smaka av med salt.
Häll ner köttbullarna i såsen och låt dem koka med.

Fräs löken till riset i lite olja i en kastrull. Tillsätt riset och vatten enligt beskrivningen på förpackningen. Färga med gurkmeja och lägg ner ett lagerblad och lite spiskummin. Koka riset som vanligt.
Skala pistagenötterna och hacka dem grovt.
Skär ruccolabladen grovt, så att det inte blir för stora bitar i riset.

Blanda ner ruccolan i riset och strö över pistagehacket.
Servera med köttbullarna i såsen.

Linsbiffarna blev också goda. Men inte supergoda. Röda linser som huvudingrediens har trots allt en begränsad charm. Jag piffade upp dem med lite vitlök. Och med såsen och en god sallad till så kan det bli en helt ok lunch. Särskilt för en vegetarian. Jag säljer in rätten hårt som ni märker.

Linsbiffar med pistage- och ruccolasås
12 små biffar

6 dl mjukkokade röda linser
2 vitlöksklyftor
1 gul lök, finhackad
1 äggula
svartpeppar
salt
ev ströbröd

gräddfil
pistagenötter, hackade
ruccola, finhackad

Blanda ingredienserna till biffarna. Låt smeten vila ett tag så den stabiliserar sig. Forma små biffar och stek dem i en stekpanna.

Blanda ner pistagenötter och ruccola i gräddfilen. Sältan i nötterna räcker till ganska bra så du behöver inte salta.

Servera biffarna med såsen och en god sallad.

6 kommentarer:

Ilva sa...

Brava Frida! Vilken superidé med linserna i kottbullarna!

Clivia sa...

Mmmm. allt låter supergott! Ska testa linser i köttbullarna nästa gång...

bani sa...

"Jag säljer in rätten hårt" - skitbra! *s*

Jag har också gjort köttbullar med linser, höll jag på att säga, men det har jag inte alls. Jag mosade i kikärter en gång, det gjorde jag. Vitlök, spiskummin, rullade i ströbröd och stekta i mycket olja så det nästan blev friterat. Gott! Jag tycker det är ypperligt att dryga ut köttfärs med sånt!

Anonym sa...

Ser gott ut det där. Det sista alltså, utan några kossor i! : )

Har en kul histora om just sådana där linsbiffar du gjort. Hade lagat sådana hemma för att flyga med till London och ha på ett julbord där hos min killes systers släkt som inte kunde/ville laga vegetariskt. Min killes mamma packade dem fint i sitt handbagage tillsammans med lite annan julmat hon skulle ha med från Sverige. Men "lite julmat" visade sig vara en grov felbedömning - hennes handbagage vägde alldeles för mycket och hon fick skicka maten med resten av väskorna. När hon sedan framme på Heathrow skulle kika hur det gått med maten hade mina linsbiffar förvandlats till en enda stor geggig boll!! Alltså.. bra tips: checka inte in ömtålig mat på flyget.

Frida sa...

Ännu ett bevis på att julmat knappast kan räknas som lätt.

Kinna Jonsson sa...

Mm, linsbiffarna låter jättegoda. Bra idé. Hoppas jag kan vara med nästa gång och laga något. Ilva överraskade mig och Clivia (Kristina) mailade att det var dags för Cyberkocken. Jag hann helt enkelt inte. =)
PS röstade på dig DS