måndag, mars 13, 2006

Chili


En riktigt bra krydda att ha hemma är rökt torkad chili. Det ger den rätta rökta cowboysmaken till chili con carnen och bidrar till barbecue-känslan vid grillen. Glamorös som jag är har jag köpt min på NK, men den finns förmodligen även att få tag på även på simplare etablissement.

Matblogg och Anne skriver båda om chili con carne. Själv gjorde jag en igår, självklart med min rökta chili. Favoriten spiskummin är också med på ett (ganska stort) hörn.

Chili con carne
ca 5 portioner (om den serveras med ris)

Drygt 300 g nötfärs
1 gul lök, hackad
Ett par matskedar tomatpuré
2-3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 burk kidneybönor
1 rökt torkad chili
1 msk socker
salt
1 msk kalvfond
ev 1 msk ketchup
rejält med paprikapulver
rejält med spiskummin
ev. vatten att späda med

Fräs löken och köttfärsen och salta. Rör ner tomatpurén och vitlöken. Krossa den torkade chilin i mortel tillsammans med sockret. Häll ner tomater, bönor, den krossade chilin en skvätt fond och ev vatten. Krydda med paprika och spiskummin. Smaka av med salt och eventuellt lite ketchup eller socker.

Välj själv om du vill servera chilin med ris eller bara med bröd (eller tacochips, som Niclas på Matblogg)

Chilin fungerar alldeles utmärkt som den är. Men den som vill kan roa sig med att komplettera med till exempel bacon (ger också röksmak), kryddig korv, rödlök eller varför inte lite majs.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Rökt chili? mm.. jag måste se till att pröva det någon gång mycket snart. Ska vi starta en chili con carne restaurang?

Frida sa...

Varför inte? Nyttigt, mättande och snabbt - kunde bli en ny lunchsuccé på stan.

Ilva sa...

Fina bilder! Och spiskummin ar en av mina favoriter med!

Frida sa...

Tack, jag blev själv överraskad av bilderna. Ibland funkar det :-)

Erik Mörner sa...

Hej!

Frida sa...

Hej Erik, läste den i Xtians kommentar hos Matblogg :-) Kul att man ska ha totalt tretton chilifrukter och tio vitlöksklyftor men ta det försiktigt när man saltar.