torsdag, mars 23, 2006

Avslöjandet...


För flera veckor sedan tyckte Kinna att jag skulle svara på frågor om mina kokböcker. Själv har hon 93 stycken hemma i hyllan, och Xtian och Clivia har också samlat på sig ett gäng med 42 respektive 45 böcker. Jag har... ja nu är det spännande va? Jag blev faktiskt förvånad själv... bara 19 stycken. Inte ens 20 kokböcker finns i det här hemmet. Och då är både mina och E:s ihopräknade.
Här är ännu ett avslöjande: Jag har inte köpt en enda av mina kokböcker själv.
Däremot har jag översatt en av dem, David Ruggerios Italiensk mat, för flera år sedan.

Hur kan nu det här komma sig? Jag tycker själv att jag alltid står och bläddrar i kokböcker när jag passerar en bokhandel. Och jag vet inte hur många jag har köpt och gett bort. Det är ju suveräna presenter. Och jag har blivit glad för alla jag själv har fått, vilket alltså är mer eller mindre hela samlingen här hemma.
Kanske kompenseras den bland matbloggare blygsamma samlingen av närmare 200 mattidningar, ett par lådor med receptfoldrar och en pärm med handskrivna godingar? I alla fall känner jag att jag med gott samvete kan ge mig ut och shoppa loss på lite kökslitteratur. Bara jag får den där attans fakturan betald nån gång.

1. Hur många kokböcker äger jag?
Ja 19 alltså.

2. Vilken kokbok är den som jag köpt senast?
Riddarbageriets söta. Jag köpte den, typiskt nog, som present till min mammalediga kompis.
De senaste tillskotten i vår samling är Snabblagat indiskt av Monisha Bharadwaj och Gourmetmat på 60 minuter av Allt om mat-paret Astrid Abrahamsson och Görn Helleblad. Båda fick jag av E som en vardagsöverraskning här om veckan. Snabblagat indiskt har jag inte testat än, men den känns verkligen som en kokbok i min smak. Gourmetmaten innehåller nog ett och annat guldkorn, men det stora nöjet ligger i de väldigt 80-talistiska recepten och symmetriksa uppläggningarna på bilderna.

3. Vilken kokbok läste jag senast?
Anna och Fanny Bergenströms Kärlek, Oliver och Timjan. Bakade både bröd och gjorde müsli här om dagen efter recept därifrån.

4. 4 böcker som betyder mycket för mig.
Mitt i maten, av Rikard Nilsson och Jesper Aspegren - Dessa herrar med deras småputtriga matlagningsprogram har en stor del i att jag blev intresserad av mat på ett mer praktiskt sätt (Att äta mycket och god mat har jag varit intresserad av sedan födseln.) Mycket smör, getost och vispgrädde och en och annan riktig festhöjdare. Jag är fortfarande hemligt förälskad i Rikard Nilsson och jag ska bli Jesper Aspegren när jag blir stor. Fick den i 25-årspresent av goda vänner.
Vår kokbok - flytta hemifrån-boken som mina föräldrar försåg mig med 1994. Det är fortfarande den här boken jag konsulterar när jag undrar sånt som hur länge en stek bör vara i ugnen, vilken innertemperatur som gäller för älg, hur man gör våffelsmet och var karrén sitter någonstans.
Indiska kokboken - E:s bok från början. Allt vi har gjort från den har varit supergott. (Dock behöver de indiska köttbullarna lite mer salt, enligt min smak)

Sen är det nog ganska jämnt mellan Pasta Pasta, och Kärlek, oliver och timjan, Med Den heta kokboken som bubblare.

5 kommentarer:

bani sa...

Du ska helt klart få läsa några av de gamla kokböcker från 50/60-talet som jag ärvt från min mamma. "Jellied consommé is a traditional summer delight."

Frida sa...

Du lagar det ofta förstår jag :-)

bani sa...

Bara på sommaren då.

In the winter I eat pickled tongue.

Anonym sa...

Inga jamie Oliver? Där finns massor med goda, fräscha, feta rätter, bröd och efterrätter.

Frida sa...

Hej du, nej det är faktiskt ganska konstigt, med tanke på att jag tittar på alla Jamie-program som sänds, från skolmaten och arbetslösa ungdomarna till italienresan och bara vanliga Nakna kocken. Och jag älskar avsnittet när han är hemma och lagar Roast beef and yorkshire pudding åt Jamiroquai!