söndag, februari 05, 2006

Egenheter? Vem, jag?

Johanna har uppmanat mig att erkänna fem av mina matrelaterade egenheter. Hon fick i sin tur uppmaningen från Matblogg, som fick den av Ilva.

1. Har jag inte sällskap måste jag alltid läsa någonting eller se på tv när jag äter. När jag var liten flyttade mina föräldrar på mjölkpaketet för att jag inte skulle försjunka i baksidestexten. Och i vuxen ålder har jag läst flera exemplar av Mc Donalds bricktidningar extremt noga. Jag gillar heller inte att vara den enda i ett sällskap som äter.

2. Jag äter gärna lagad mat till frukost. Ägg, bacon, korvar, våfflor eller hamburgare är inget problem. Däremot går jag inte gärna rakt upp ur sängen till frukostbordet utan jag vill vara vaken ett tag först. Jag är också väldigt förtjust i lagad mat på smörgåsar. En överbliven kotlett, pannbiff, köttbullar, fisk med remouladsås, rostbiff, kokt potatis... det mesta funkar på en skiva mörkt bröd.

3. Jag har väldigt svårt för att slänga mat. Inte bara för att jag är snål, utan för att det är ju så gott.

4. När jag ska välja mat från en meny har jag ofta beslutsångest. Jag måste alltid läsa hela menyn innan jag väljer, och helst kontrollerar jag vad alla andra tar så att jag kan ta nåt annat. Jag vill smaka på allt. En bieffekt är att jag ofta beställer överlastade pizzor med allting på, fast att jag vet att det oftast är godare med de enklare varianterna.

5. Jag är i det närmaste besatt av snittar, tilltugg och förrätter.

Hm, det blev inte så köksrelaterat kanske. Men matrelaterat får duga. Kan tilläga att jag hatar när man är i ett kök där det bara finns små skärbrädor (eller ännu värre, ingen alls), jag är lite rädd för gasspisar, jag är expert på att få in lite till i diskmaskinen, jag är värdelös på att följa recept och jag tycker att putsa kött är bland det tråkigaste man kan göra inom matlagning.

Vad har ni för mategenheter?

1 kommentar:

Fru Choklad sa...

Oh detta känns väl igen! Jag tycker inte heller om att äta om ingen annan gör det! Sitter hellre med knorrande mage än att glufs medan andra ser på! Även det här med att beställa på restaurang kan vara rent ångestframkallande! Precis som du vill jag helst ha lite av allt. Gillar därför smörgåsbord där man kan plocka små snuttar av mycket.
Fast det där med att läsa menyn på restaurangen noga är ju liksom en del av njutningen tycker jag. Funkar verkligen som aptitretare!