lördag, november 05, 2005

Höstfärgad potatisgratäng


En mild och krämig gratäng med vackra färger blev resultatet av mitt fredagsexperiment igår. Eftersom jag hade den i ugnen tillsammans med en lammstek så fick den stå inne länge på låg temperatur. 175 grader ungefär.

Höstfärgad potatisgratäng:
6 riktigt stora potatisar
3 grova morötter
1 rödbeta
1/2 liter grönsaksbuljong
1 kinesisk vitlök eller 3-4 vitlöksklyftor
3 dl grädde
salt
vitpeppar

Ända sedan jag läste gratängkapitlet i It must have been something I ate, så har jag varit sugen på potatisgratäng. Idag var det dags. Jag hade tänkt göra just gratängen i boken. Tyvärr kom jag ihåg ingredienserna fel och hade inte rätt saker hemma.

Eftersom jag ändå var tvungen att bryta mot receptet (jag som alltid följer recept till punkt och pricka... hrm) var det lika bra att brya rejält. Jag hade en idé i bakhuvudet om att ta med morötter i gratängen. Och bredvid morötterna låg rödbetorna. Kanske lika bra att testa? Man har ju morot, potatis och rödbetor ihop när man gör ugnsrostade rotsaker så varför inte i en gratäng?

Stora mängder potatis, mindre mängder morötter och små mängder (en) rödbeta pressades igenom min fantastiska hushållsmaskin (det går såå fort att skiva!). Lök struntade jag i, för det skulle det inte ha varit i orginalgratängen.
Eftersom vi inte hade någon mjölk hemma och grädden jag hade köpt inte skulle räcka till hela gratängen blev lösningen buljong. Jag bredde ut rotfrukterna i en långpanna, kryddade med salt, vitpeppar och vitlök och hällde över en halvliter grönsaksbuljong. Sen fick allt stå och koka till sig i ugnen.

Efter en stund, som jag bland annat ägnat åt att binda upp en lammstek och fundera ut en sås, tog jag ut den halvfärdiga gratängen. Rotfrukterna hade börjat mjukna i buljongen och det doftade riktigt lovande. Jag hällde av överflödig buljong och hällde sedan på grädden i stället. Sen fick den stå i ugnen ett bra tag till.

Resultatet: En god och krämig potatisgratäng med mild smak som fick lite sötma och karaktär från rödbetan och morötterna. Dessutom blev den riktigt snygg med sina höstfärgade toner.

Gratängen gick bra ihop med lammsteken, som bara var smaksatt med salt och vitpeppar, och tillbehöret på färsk spenat som jag vände ner i lite sås gjord på rödvin och kalvfond.

Nästa gång ska jag testa att krydda gratängen med lite timjan. Det tror jag kan bli riktigt bra.

Inga kommentarer: