måndag, oktober 10, 2005

Luftspel


En flygtur kan lätt kännas lite seg. Men det finns många sätt att aktivera sig på uppe i luften. Gör ditt eget matspel. Alla moment kan användas för exempelvis vadslagning eller bingoliknande övningar.

1. Får man mat?
Förut ingick alltid någon form av mat. Men nu för tiden är det intressant att se om man får äta över huvud taget. Väl ombord brukar besättningen annonsera vad som gäller. I mycket grova drag. Information av typen "idag serveras en bit kall kokt lax med en sallad på pasta, tomat, rödlök och ruccola samt en senapsdressing" är det inte tal om. Förmodligen av den enkla anledningen att besättningen själv inte vet vad passagerarna ska utfodras med.

2. Hinner flygvärdinnorna langa ut mat, låta alla äta och samla in skräp innan vi landar igen?
Så fort planet är i luften rullas en vagn ut i gången. Men det här är bara en liten teaser inför maten. Vagnen innehåller dryck. Därefter kommer matvagnen, brödkorgen, kaffeserveringen, ombjudet av kaffe och eventuellt av bröd, samt avdukningen. På en kortare flygning är det i sanning en kamp mot klockan.

3. Är behållaren ett glas?
Du vet fortfarande inte vad du ska äta. Dryckesvalet kan alltså förvandlas till ett kul spel. Rött eller vitt vin? Hur mycket kan man beställa utan att få betala extra? Själv fegar jag och kör med vatten trots att det ger poängavdrag. Vatten passar till allt. Dessutom är jag fortfarande lite osäker på vad som egentligen ingår.
Vattnet är portionerat i plastbehållare med påklistrat lock. Här är frågan: är det meningen att man ska ta bort locket och dricka ur behållaren, eller ska man hälla över vattnet i plastglaset eller kaffekoppen som lämnas tillsammans med maten?.

4. Ätbart eller inte?
Flygplansmat är lite som Kinderegg, där maten är både det man kan äta och själva överraskningen (vilken svensk tillverkare skulle förresten göra ett godis som hette barnägg?) Pysslet består av flera steg: Öppna själva lådan som maten levereras i, öppna alla små lådor som var för sig hyser måltidens olika delar. lista ut vilka delar som ska ätas i vilken ordning, öppna paketet med bestick, kryddor och våtservett, skära och äta maten utan att skvätta innehållet från en av de små lådorna ner i någon anna låda, eller ännu värre, på passageraren bredvid. Alla dessa moment görs med armbågarna pressade mot kroppen.

5. Mera knep och knåp
Vid det här laget är du ganska säker på vilken typ av mat och dryck som ingår i flygningen. Men du kan fortfarande roa dig med att gissa exakt vad det är du äter. Smakar de små bollarna köttfärs eller är det någon form av korn i dem? Och hur gör de egentligen med det varma brödet för att få det att smaka så lite som möjligt?

6. Kaffet
Tidsschemat är pressat. Två tuggor in i måltiden kommer kaffet. Kaffet ökar spänningen i två steg. Steg ett: du dräller alltid kaffe när du bär en kopp i stadigt porslin på en vanlig lunchservering, hur ska du lyckas lyfta en kopp i sladdrig plast över din medpassagerare utan att hälla ut hela innehållet i hans bärbara dator?
Steg 2: var någonstans på det minimala bordet är det tänkt att koppen ska placeras? Själva lådan med maten tar ju redan upp all plats. Välj mellan att ha koppen på sidan med medpassagerarens dator som insats, eller att ställa koppen så nära ryggstödet på stolen framför som möjligt och be en bön om att kvinnan som sitter i den inte får lust att luta sig tillbaka.

Grattis du har landat! Nu är det bara att upprepa proceduren på tillbakavägen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

:-D

Det är inte lika spännande med Ryan Air. Jag lyckas aldrig glömma vad för sorts macka jag tagit med mig.

Frida sa...

Du får göra det intressantare genom att byta matsäck med en okänd medpassagerare.

Elin sa...

Oh yes! Detta är ett av mina favoritämnen :)

Finnair serverar fortf öl/vin/avec på sina korta resor, tex till England till skillnad från bland annat SAS, i varje fall i Ekonomiklass. Jag åkte med Finnair förra veckan till Manchester och tyvärr så var maten jättetrist. Otäck kanske är ett bättre ord.

Förövrigt så har jag en evighetskorrespondens med KLM sedan i somras om MATFÖRGIFTNINGEN som jag blev bjuden på vägen hem från Amsterdam (tips: undvik tigerräkor i businessclass. Otäckt var det ja)

Tänk om Gooh! kunde ta över flygplansmaten :)

Anonym sa...

Ha ha ha, vad roligt skrivet! Fast jag har då aldrig problem med att hinna äta upp. Jag är tydligen väldigt glupsk. *rodnar*

Däremot tycker jag flygmat har blivit rätt god. Minns när jag var liten och det alltid var slemmig kall mat och efterrätter gjorda på margarinkräm eller nåt. Uäck.

Frida sa...

Matförgiftnign och margarinkräm... Hu.

Gooh har jag inte hunnit testa än, men det verkar ju så bra.

Anonym sa...

:-D på kornet. En sak med altalantflygningar. Då brukar man utan stress hinna klämma i sig åtminstone två mål mat och en liten flaska vin (som ingår!). Men i våras flög jag till Lund från Arlanda. På en så kort flygning hade jag inte förväntat mig någonting, men ta mig sjutton om de inte lyckades slänga till oss en liten lunch i alla fall! Jag har tydliga minnen både av ruasndet med vagnar, vårigheten att placera kaffekoppen och den eviga frågan om hur vatten bäst intas.

Erik Mörner sa...

Vattenburken. Jag river bort logget och dricker ur burken. Lindskog tipsar om att man först ska göra ett hål i plastlocket med hjälp av gaffeln för att slippa skvätt och spill.

Frida sa...

Ah, en fråga är löst. Skönt!