onsdag, oktober 12, 2005

En för alla, alla för en

Vad har Becel, Flora, Milda, Lätta, Creme Bonjour, Knorr, Lipton, GB glace, Bertolli, Carte d'Or, Ben & Jerrys, Magnum, Winborgs, Hellmann's, Maizena, Slotts och Maille gemensamt?

Vad har Nescafé, Zoegas, After Eight, Kitkat, Chunky, Smarties, Nuts, Toffee crisp, Lion, Cheerios, Fitness, Godmorgonvälling och djurmaten Pussi, Friskies, Gourmet Gold, Por plan och Doko classic gemensamt?

Vad har juicer från Bravo, Del monte, JO, God morgon och Tropicana och ostar från Arla, Billinge, Delite, Buko, Åseda, Apetina, Höng, Wästgöta, Lucullus, Galbani, Gamle Ole och Sorte Sara gemensamt?

Faktum är att om du har köpt alla dessa varumärken och produkter har du ändå bara handlat mat från tre företag, Unilever, Nestlé och Arla Foods. Det är väl himla tur att det förs kampanjer mot butikernas egna märken så att vi får sådan mångfald i mataffären!

Handlade du på Hemköp, Spar, Willys och Tempo? Då höll du dig till Axfoods butiker.

3 kommentarer:

bani sa...

Bra rutet! Mångfald my arse liksom. Fast vi måste få fortsätta köpa Ben & Jerry's i alla fall... ;-)

Som vanligt ligger makten hos konsumenterna. I alla enkäter om ekologisk mat och små lokala producenter svarar folk "javisst är vi intresserade och vill handla mer sånt", men i verkligheten vill alla bara ha billiga krossade tomater så de kan köpa mer chips.

Det här är Siobhán förresten, jag har också en Bloggeridentitet nu! :-D

Ca sa...

Det här var BRA!!!!!

Frida sa...

Tack båda två. Siobhan kul med din blogg, jag lägger till dig i länklistan.