fredag, september 02, 2005

Rådjursköttbullar med potatis- och jordärtskockspuré och ginsås


Ibland träffar man rätt.

Min rådjursfärs ville ha sällskap. Jag tänkte på enbär. Det brukar ju passa till vilt. Och eftersom jag nyss skrivit en artikel om drinkar var associationen till gin inte långt borta. (Det hade den inte varit annars heller i ärlighetens namn...)
Ginsås, kan man göra det? Jag googlade och det första som kom upp var rådjursfilé i ginsås. Det verkade som om jag var någonting på spåren.
Hur ginsåsen skulle passa till jordärtskockor var jag däremot osäker på. Men hälften vågat, som det heter.

Det slutade med att torsdagens middag blev en riktigt läcker lyxversion av köttbullar med mos, lingon och gräddsås, som rent av duger till att äta med finblusen på.

Rådjursköttbullar med potatis- och jordärtskockspuré och ginsås

Det finns tre genvägar till god sås som är så enkla att lyckas med att det nästan är att betrakta som fusk: grädde, fond och sprit. Den här såsen är en riktig fusksås. Den innehåller alla tre. Och inte så mycket mer. Den som vill kan också röra ner lite lingonsylt eller frysta lingon i såsen.
Ginsås:
1 msk hela enbär
1/2 dl gin
1 msk kalvfond
4 dl matlagningsgrädde
maizena
salt
peppar
margarin
Stöt enbären lätt i en mortel och fräs dem i lite margarin i en kastrull. Häll i ginen. Späd med grädde och kalvfond och låt koka ihop. Sila bort enbären. Red med maizena och låt koka upp igen. Smaka av med salt och peppar.

Rådjursköttbullar:
500 g rådjursfärs
2 skivor vitt formbröd
ca 2 dl av såsen, innan den kokat ihop och retts
1 ägg
salt
peppar
Skär bort kanterna på brödet och skär det i små tärningar. Häll på lite av såsgrunden och låt svälla. Mosa brödet och blanda med färsen och ägget. Krydda med salt och peppar. Fega inte på saltet.
Rulla ganska stora köttbullar. Om du sköljer händerna i lite vatten går det lättare att rulla. Stek försiktigt i varm panna. Färsen blir ganska mjuk så köttbullarna går lätt sönder om de fastnar.

Jag älskar jordärtskockor. Tidigare har jag mest ätit det i krämiga soppor, men nu fick det bli puré i stället. Jordärtskockor har ganska säregen smak och jag var lite orolig för om den skulle skära sig mot ginsåsen. Men de båda smakerna visade sig ha en del gemensamt och smälte fint ihop.
Jordärtskocks- och potatispuré
1 del jordärtskockor
1 del potatis, skalad
varm mjölk
smör
salt
peppar
ev en skvätt vitt vin
Använd lika mycket jordärtskockor som potatis. Skala och skär i små bitar. Koka riktigt mjuka i saltat vatten. Häll av. Klicka i lite smör och späd med varm mjölk. Råkar du ha lite vitt vin hemma så skadar det inte med en skvätt sånt också. Smaka av med salt och peppar.

3 kommentarer:

Viktoria sa...

Oj, vilken torsdagsmiddag, låter jättegott!

Anonym sa...

Rådjurskött är gott i alla möjliga former. Ett tips: Till färsen brukar jag ha i en skvätt grädde, det förhöjer smaken och gör det lite lättare att få köttbullarna att bli runda och fina. Fast det är ju en massa kalorier förstås...

Frida sa...

Det blev jättegott. Det var lite grädde i, eftersom jag blötte upp brödet i såsen som baserades på grädde. Lite kalorier får det vara ibland, bara man inte äter grädde varje dag :-)