söndag, augusti 07, 2005

Pastarullar med kassler och spenat


Min blivande svärmor är gratängkvinnan nummer ett. Det finns inte många ingredienser som hon inte kan förvandla till en ugnsrätt som går att förbereda i god tid. Själv gör jag nästan aldrig gratänger. Jag vet inte varför. Kanske för att det känns för mycket Allers och för lite Gourmét?
Gott är det i varje fall.
I fredags lade jag mina prettofasoner på hyllan och gjorde en gratäng. Bakgrunden var någon slags sammansmältning av mammas drömkassler och de färska pastarullarna som Hemköp säljer i sin delikatessdisk (jaja, lite pretto får man vara. Annars blir det inget kul). Resultatet blev det här.
Riktigt gott, om än aningens pilligt. Ännu godare (och ännu lite pilligare) skulle det ha blivit med färsk spenat.

Jag hade tänkt använda färska pastaplattor men hittade inga så det fick bli vanliga lasagneplattor som jag kokade mjuka i stället.

Fyllda pastarullar
Omkring 5 portioner
Ugn: 200 grader

500 g torkade lasagneplattor (eller motsvarande i färsk pasta)
350 g kassler
250 g hackad fryst spenat (eller motsvarande mängd färsk)
1 stor klyfta vitlök
Lagrad ost i skivor
2,5 dl matlagningsgrädde
2-3 msk tomatpuré
Chilipulver
Salt
Vitpeppar

Koka lasagneplattorna mjuka i saltat vatten med lite olivolja i. Använd en rymlig kastrull. Låt rinna av och skölj försiktigt under kallt vatten.
Skiva kasslern så tunt du kan.
Fräs spenaten med vitlöken (om du använder färsk) eller micra helt enkelt den frysta hackade spenaten och pressa ner vitlöken. Krydda med salt, vitpeppar och lite chilipulver. (Muskot hade nog varit gott här också)
Smörj en stor gratängform eller två mindre.
Lägg ut en pastaplatta på en skärbräda. Lägg en kasslerskiva i ena änden, och på den en skiva ost och en sträng spenat. Rulla ihop och lägg i formen. Fortsätt på samma sätt med resten av plattorna.

Vispa ner tomatpuré i grädden och smaka av med salt, vitpeppar och lite chilipulver.
Häll grädden över pastarullarna. Riv eventuellt över lite ost och grädda i ugn tills allt blivit genomvarmt och gratängen fått lite färg.

Inga kommentarer: