onsdag, juni 01, 2005

Tacka vet jag socker i ketchupen

Felix tomatketchup finns numera i en variant utan tillsatt socker. Jättespännande tyckte jag och såg fram emot att testa en "ren" ketchup som inte skulle vara så söt. Så förra storhandlingen plockade jag glatt upp en flaska Felix. Och läste "sötningsmedel" på etiketten.
Det blev Heinz som vanligt.

Heinz ska för övrigt dra ner på sin verksamhet i Europa. Kanske får vi klara oss utan vita bönor i tomatsås och "finketchup" i framtiden. Måhända tråkigt. Men en liten skadeglädje bubblar i mitt bröst. Där fick dom för att dom sa att Heinz tomatketchup skulle bli såsen som stod på alla världens matbord.
Vissa vet bara inte när de ska sluta.

När jag ändå pratar om ketchup. Visst är det lite intressant att det som vi i Sverige uppfattar som en av de normalaste ketchupkombinationerna - ketchup på spaghetti - tydligen knappt alls förekommer i USA?

Inga kommentarer: