torsdag, juni 09, 2005

Sushi Satzuma testad



Så var det äntligen dags att testa Årstas nyaste tillskott - den efterlängtade sushirestaurangen Sazuma. Ett par minuter i nio kom jag dit. Det visade sig vara stängningsdags. Allt var redan nerpackat och undanplockat. Men jag fick mat ändå. Plus för det.

Jag beställde en liten sushi, sju bitar, för 62 kronor. Sju bitar är egentligen alldeles för lite, men jag var inte så hungrig just den här gången. Rullarna var slut så jag fick två räkor, två lax, en tonfisk, en mussla och en... hmm... vitling tror jag. Ingen misosoppa tyvärr. Förmodligen för att jag var där i sista sekunden.

Det var helt ok. Fisken var skuren i lagom tunna bitar och laxen var inte så där grovfibrig som den kan vara ibland på sämre ställen. Plus för det. Men riset hade gärna fått smaka mer. Dessutom var det lite överkokt.

Mín kollega Anna har tidigare rapporterat att hon och hennes sambo båda fick fel när de var där och beställde hem mat i helgen. Låt oss hoppas att det rör sig om lite inkörningsproblem som kommer att rättas till med tiden.

Näst sist men inte minst - pinnarna. Klart godkänt här. Ibland är pinnarna så hala att det knappt går att äta med dem och de förtar faktiskt känslan en hel del.
Sist och absolut minst - plastgräset. Vad är det med denna meningslösa dekoration som vissa sushirestauranger envisas med?

Slutomdömet blir i alla fall godkänt. Klart godkänt med tanke på att stället ligger tre minuters gångväg från min lägenhet. Kanske är det ännu bättre om man kommer dit när de faktiskt har öppet?

Inga kommentarer: