tisdag, juni 07, 2005

Anettes morötter

Kokta morötter var bland det värsta jag visste när jag var liten. Tillagade grönsaker var inte bra över huvud taget. Särskilt hemsk var morotspurén som pappa gav mig när jag var magsjuk. Och när jag skulle sova över hos min kompis och blev bjuden på grönsaksgratäng hade jag väldigt svårt att hålla god min (äggstanning var en annan sak jag inte gillade när jag var barn.)

Nu gillar jag tillagade grönsaker. Broccoli (såklart), ugnsrostade rotfrukter, spenat... Det gäller bara att de är tillagade på rätt sätt. Och hos Anettes franska kök (blogglänken finns här intill) blev jag tipsad om ett riktigt bra sätt att laga till morötter. Nämligen i micron.

Jag testade idag. Skalade och slantade ett par morötter, la dem i en bunke och plastade med dubbla lager plastfolie. Anette hade specialfolie för microvågsugnar, men jag använde icas vanliga. Det stod på att den kunde tåla lätt uppvärmning i micro, så jag chansade på att den tålde lite mer. Efter 3 minuter på normalhög effekt var morötterna tillagade. Och jättegoda.

Ännu godare blev de när jag smulade över fetaost och vred några varv på svartpepparkvarnen. Nyttigt godis framför Desperate Housewives.

Inga kommentarer: