måndag, maj 02, 2005

Små smörgåsar

Varför envisas så många caféer med att sälja gigantiska mackor med fyllning som rinner över kanten så fort man tar i dom? Och som kostar som en hel lunch? Det vore så mycket läckrare med mindre smörgåsar som inte kostade så mycket. Då kunde de som inte var så hungriga välja bara en smörgås, medan en normalhungrig person kanske kunde plocka ihop tre stycken med olika sorters pålägg.

Jag som alltid fastnar med näsan i menyn för att jag har så svårt att bestämma mig skulle med glädje köpa en smörgåstallrik med, låt oss säga en laxsmörgås modell mindre, en kalkonmacka och ett litet bröd med fetaoströra. Och om smörgåsarna inte var så stora eller kostade så mycket skulle säkert flera personer våga prova nya smaker.

Smörgåsbuffé 70 kronor! Kaffe ingår. En strålande idé om du frågar mig. Och visst vore det härligt om man kunde beställa in en bricka med snittar för att dela med sitt fikasällskap? Jag älskar snittar! Och det tror jag bestämt att det finns fler som gör. Tapas på svenska kanske? Funkar dygnet runt. På morgonen eller lunchen till the eller kaffe, på kvällen till ett glas kall öl eller mosserande vin.

Varsågod, där har du en idé till framtida affärsverksamhet. Själv är jag med sorglig sannolikhet för lat och feg för att våga testa.

Medan du sitter och räknar på vad det kostar att öppna ett café med namnet "Små smörgåsar" rekommenderar jag Hemma hos Julia på Kungsholmen, där du kan beställa in en tallrik med en bit bröd, grönsaker och ett par färskostar som du kan plocka med bäst du vill, och Mojo på där du kan få en tallrik med scones och marmelad (och otroligt goda mackor med kyckling, ruccola och hoummos, även om de råkar vara ganska stora)

I Göteborg finns det för övrigt en butik i närheten av saluhallen som säljer snittar, men om jag minns rätt har dom inga sittplatser där. I Helsingborg lär det också finnas ett ställe som säljer "gourmetas" som är små läckerbitar som du kan kombinera efter eget humör.

Inga kommentarer: