torsdag, april 28, 2005

Socker eller ingen frukost?

Vissa matförpackningar ser extra barnsliga ut. De är färgglada och har bilder på skojiga gubbar och heter roliga saker. Och innehållet i förpackningarna består ofta till stor del av socker. Det uppmärksammades bland annat i ett inslag i REA (för övrigt ett av världens bästa program) igår.

REAs unga reporter frågade Nestlés informationschef Marie Louise Elmgren varför paketet med extra mycket socker hade roligast utseende. Elmgren valde att feltolka frågan och svarade att det roliga paketet var till för att locka barn att äta, som annars inte skulle äta frukost alls. Reportern frågade Elmgren om hon själv skulle ge sina barn dom sockrade flingorna. Med tvekan svarade hon att det skulle hon göra... om det var det enda sättet att få barnen att äta.

Bra reklam. Ät det här, om du verkligen, verkligen inte kan tänka dig att äta nåt annat.

Slutsatsen är i alla fall att Nestlé gör alla föräldrar med frukostvägrande barn en tjänst, genom att erbjuda ett roligt paket med frukostflingor.

Nestlé har alltid haft ett gott öga till barn och föräldrar. Företaget gjorde sig ett namn för ganska många år sedan när det hjälpte föräldrar i u-länder att ersätta den nyttiga bröstmjölken mot betydligt dyrare och näringsfattigare bröstmjölksersättning. Det ledde till en ganska utbredd bojkott av företagets produkter.


Jag har inga barn. Men jag tror inte att de flesta barn frukostvägrar på grund av att de finner sockerhalten för låg i den frukost som erbjuds. Däremot tror jag att föräldrar har ganska svårt att övertyga sina barn om att det tråkiga paketet är bättre än det roliga.

Vilket företag blir först med att lansera nyttig mat i roliga förpackningar?

Uppdatering: Har sedermera tipsats om jip som säljer ekologisk barnmat.

Inga kommentarer: