torsdag, november 22, 2007

Förkylningsyra

Förkylningar är trista saker. Man blir orkeslös och maten smakar tråkigt. På den ljusa sidan är att den milda osten (svecia om jag minns rätt) jag köpte i ett ryck av "jag vill inte fastna för enbart smakstark ost" är så tråkigt trist redan som den är. Så man kan lika gärna passa på att äta den när man inte känner någon smak. Och den vill aldrig ta slut så jag kan köpa en ny ost. Jag tänker västerbotten, vällagrad prästost, brännvinsost eller cheddar...

Köp en billig, äcklig ost så räcker den länge är ett skämtsamt spartips från mitt föräldrahem. Den stackars svecian är ínte alls äcklig på något vis, bara lite smaklös. Märkligt då hur ett par skivor gurka, som ju inte heller smakar någonting särskilt, på smörgåsen gör den helt ok.
Två minus gör ett plus, kanske även i smaksammanhang?

Ett stort minus är det falska mögel som mindre nogräknade salamitillverkare (läs Tulip genom danska Göl (orkar inte hitta danskt ö)) sveper in sin "italienska salami" i.
Efter att ha läst "Den hemlige kocken" så är charkavdelningen en prövning. Den enda riktigt godkända skinka jag har sett är parmaskinka, som bara innehåller skinka och salt, och hur mycket jag än gillar parma så är det inte det jag vill ha på mina grova frukostmackor.
Detta har lett till en "jag blundar och hoppar"-mentalitet hos mig där E håller upp säg en dansk italiensk salami och jag säger, ja vad fan.
Sen står jag där med en urgod gryta med plastlika bitar i, då ytan på salamin visar sig vara gjord av collagen.
Intressant är att Tulips kundansvarige är väldigt tillmötesgående och tar reda på saker hon inte vet. Intressantare är att hon jobbar på ett charkföretag och ändå inte har en aning om att det brukar vara mögel på italiensk salami ("nämen, det är ju farligt!") eller att hon verkar vara intresserad av salami över huvud taget ("jag har ju sett dem hänga där i affären, men jag brukar inte köpa").

Ett stort plus är att min förkylning nu börjar släppa och att jag är bortbjuden på thanksgiving-middag med sötpotatispaj och allt idag.

Inga kommentarer: