söndag, oktober 28, 2007

Cyberfisk

Pipopp står vid rodret i månadens Cyberkock. Potatis, oliver, vit fisk och svamp är de lagstadgade ingredienserna. Min första tanke var att baka grova bröd med oliver och göra någon form av fiskburgare. Men som vanligt kom jag på bättre? tankar någonstans på väg hem från butiken. Resultatet ser ni nedan.
En positiv bonus var att jag, när jag googlade på kombinationen dill och oliver, ramlade över det här receptet. Det ska provas vid tillfälle.


Gnocchin skulle ha varit grönare för att kontrastera mot fisken,
men det här är i alla fall en äkta bild.


Dill- och olivgnocchi med halstrad fisk, frästa trattkantareller
och brynt dill- och olivsmör

mjölig potatis, räkna knappt 2 potatisar per person
salt
vetemjöl
färsk dill, hackad
gröna oliver, fint hackade
filéer av vit fast fisk (hade sej, torsk är aja baja!), en filé per person
salt
vitpeppar

smör, gärna ekologiskt
gröna oliver, hackade
färsk dill, hackad
vitlök

trattkantareller, eller vanliga kantareller
smör
salt
vitpeppar

Börja med gnocchin. Skala och koka potatisen. Passa på att hacka dill och gröna oliver medan den kokar. Häll av vattnet och pressa potatisen direkt på en mjölad arbetsbänk. Salta potatisen och knåda in mer mjöl pö om pö tills du har en smidig deg som inte fastnar i händerna. Knåda in dillen och olivhacket.

Forma degen till smala rullar och skär i centimeterstora bitar.

Koka upp saltat vatten i en stor pastakastrull. Förbered under tiden två stekpannor, en för fisken och en för svampen / smöret. Nu ska allt helst bli klart ungefär samtidigt.

Koka gnocchin tills den flyter upp, häll av vattnet och spola den snabbt i kallt vatten.
Stek kantarellerna i smör tills allt vatten och smör försvunnit ur pannan. Salta.
Stek fiskfiléerna i en torr het panna, salta och peppra.
Smält en rejäl klick smör i en pannan där kantarellerna stekts, och låt smöret ta lite färg. Pressa ner vitlök och lägg ner hackade oliver och dill.

Servera gnocchin med fisken, trattisarna och det smaksatta smöret.
En grönsallad är gott till.
Kommentarer: E tyckte att det var jättegott. Jag tyckte också att det blev väldigt bra, men jag skulle haft ännu mer smaksättning - dill, oliver och salt - i gnocchin så hade den blivit både grönare och smakrikare, och så borde jag varit snabbare med att ta upp den, det är lätt att den blir överkokt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, mitt snålvattten började rinna direkt ...

Vad roligt det är med den här lekfulla tävlingen, de mest fantastiska rätter lagas!

En liten fråga har jag: På ett ungefär hur mycker mjöl behövs till 4 portioner/8 potatisar?
(Har jag allt hemma eller måste jag köpa mer mjöl?)

Frida sa...

Mitt exakta svar blir: ta lite mer än vad jag använde ;-) Nej men i ett gnocchi-recept jag utgick ifrån står det ca 4 dl mjöl till 1 kg potatis (vilket ska bli 4-6 portioner), men att det är väldigt beroende av vilken potatis man har.

görel sa...

Håller med, det här verkar jättegott, du får min cyberkocksröst och det här ska jag absolut prova när tiden medger!

Nässelblom och choklad sa...

Vilket bra bidrag - det här verkar jättegott! Ska absolut testa den här rätten vid tillfälle.

mardin sa...

Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin