söndag, oktober 01, 2006

En helt vanlig lördag

Igår slog matlusten till. Bogsteken på rådjur som vi haft i frysen ett tag skulle äntligen bli middag. Och tomatsåsen som mixats ihop i en hast till fredagkvällens improviserade nachos borde bli en bra pizzasås till små förrättspizzor. Och när jag ändå höll på så var det väl lika bra att göra den där macaronipuddingen jag gått och tänkt på en längre tid - bra till matlådor i veckan. Och med en förrätt och en lyxig varmrätt kunde chokladfyllda muffins bli en bra avslutning framför Kvarteret Skatan. Dessutom vore det ju trevligt med ett hembakt lantbröd...

Macaronipuddingen klarades av först. Tomatsåsen på pizzorna fick sällskap av lite fetaost och, efter gräddningen, ruccola. Den fina bogsteken, som jag hade tänkt servera i skivor med potatisgratäng, rödvinssky, stekta kantareller och sockerärter, demolerades totalt när jag dumt nog gav mig på att bena ur den. Potatisgratängen fick i stället ätas till en (väldigt god faktiskt) rådjursgryta smaksatt med kantareller, lök, timjan och lingonsylt. Sockerärterna blev kvar i frysen.
Efter moget övervägande (läs, när jag stod mitt i matoset och klockan närmade sig sju på kvällen) skrinlade jag planerna på att baka bröd och muffins. Det får bli en annan gång.



Makaronipudding
Jag har nog aldrig tidigare gjort makaronipudding (makaronilåda låter kanske godare?). Frågan är om jag ens har ätit det sen jag slutade på dagis. Men av någon anledning har rätten hemsökt mina tankar på senare tid. Jag har till och med gjort ett försök här om veckan, men då glömde jag sorgligt bort makaronerna medan jag satt framför datorn, och resultatet var inte någon vacker syn. Den här gången lyckades jag bara koka bort större delen av vattnet, men när makaronerna väl var i vattnet lämnade jag inte köket och det hela avlöpte väl.

ca 6 portioner
ugn: 200 grader

500 g makaroner, inte snabbmakaroner för guds skull
2-3 dm av en purjolök, sköljd och hackad
skinka eller liknande (jag tog en bit rökt bog) i tärningar
3 ägg
ett par dl mjölk ev. spetsad med en skvätt överbliven matlagningsgrädde
riven ost, gärna rikligt
salt
svartpeppar

Koka makaronerna och häll ner dem i en ugnsfast form
Blanda ner skinkan och purjolöken så att den fördelas jämnt
Vispa ihop äggen med mjölken/grädden och den rivna osten. Krydda med salt och rejält med svartpeppar.
Häll äggstanningen över makaronerna och peta runt lite med en sked så den rinner ner lite här och var.
Grädda i ugnen tills den glamorösa anrättningen fått lite färg och äggstanningen satt sig.
Ät och minns din barndom.


Minipizzor
Knappt ens ett recept. Men den improviserade tacosåsen tillverkades genom att en burk krossade tomater mixades med mixerstav och sedan kryddades upp med vitlök, sambal oelek, spiskummin och salt.
Pizzadegen hämtades från min gamla hederliga hemkunskapsbok (vad annars?) där alla och samt eller står med kursiverad stil. Extremt irriterande. I alla fall kan du nog ta vilket recept på pizzadeg du vill.
Jag hade tänkt att köpa mozzarella, men kom på att vi hade fetaost i kylen, så jag smulade den över pizzabotten och tomatsås. Lite oregano på toppen, skjuts in i ugnen och sen några blad ruccola på toppen vid serveringen.

Jag kan intyga att pizzorna gör sig utmärkt även i kallt dagen efter-skick, som ett tilltugg vid datorn.


Rådjursgrytan förtjänar och får en egen postning inom kort.

Inga kommentarer: