söndag, oktober 22, 2006

Bidrag utanför tävlan

Jag får tacka Olle på Fokets mat för inspirationen till mitt Cyberkock-bidrag (utanför tävlan såklart, det skulle kunna bli snack om jäv annars). Han bloggade om gris och frukt, så katrinplommonspäckad stek fanns i mitt bakhuvud redan när ingredienserna till månadens tävling lottades fram. Mitt försök med de fyra ingredienserna ägg, zuchini, plommon och "basvara från matpyramiden" blev således panerade kotletter fyllda med katrinplommon och serverade med persiljesmaksatt potatismos, gräddig katrinplommonsås och zucchini à là pressgurka. Ett säkert kort med traditionella smaker på aningens nytt sätt alltså.
Resultatet blev, om jag blygsamt får säga det, lysande. Särskilt nöjd är jag med paneringen, för det är vanligtvis inget av mina stjärnämnen. Nu har jag äntligen lärt mig.



Panerade plommonfyllda kotletter serverade med persiljemos, gräddig katrinplommonsås och zucchini på mormors vis

Kottletter:
benfri kotlettrad
katrinplommon
1 ägg
vetemjöl
ströbröd
salt
vitpeppar

Mos:
Potatis
smör
mjölk
persilja
salt
vitpeppar

Sås:
matlagningsgrädde
katrinplommon
kalvfond
soja

Inlagd zucchini:
zucchini
2 msk ättika
1 dl vatten
2 msk socker
1 krm salt
vitpeppar
mycket hackad persilja

Blanda ättika, vatten, socker och peppar till en lag.
Skär en skiva av zucchinin på längden. Hyvla sedan långa strimlor med osthyvel.
Lägg zucchinistrimlorna i lagen och strö över persiljan. Låt stå i kylskåp minst en timme innan servering.

Skär kotlettraden i drygt 2 cm tjocka skivor. Gör en djup ficka i varje skiva genom att sticka in en vass kniv från "kortsidan" rakt in med spetsen först. Platta till ett katrinplommon och peta försiktigt in det så långt in i fickan du kan. Upprepa med alla köttskivorna.
Häll vetemjöl blandat med salt och peppar på en tallrik och ströbröd på en annan. Vispa ägget. Doppa köttet först i vetemjölet, sedan i ägget och slutligen i ströbrödet. Se till att paneringen fäster överallt. Låt sedan paneringen stelna lite.
Stek de panerade kotletterna i matfett på medelvärme, ca 3 minuter på varje sida.

Gör potatismos som vanligt och krydda med hackad persilja.

Koka upp grädden med några katrinplommon och smaksätt med fond och soja. Låt puttra i några minuter. Red eventuellt såsen med maizena.

Servera kotletterna med moset, såsen och den inlagda zucchinin.
Ät och trivs.

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Låter jättegott. Fläskkött och frukt är en oslagbar kombination.

Gitto sa...

Åh, det verkar ljuvligt! Katrinplommon var ett smart knep för att få med de bångstyriga plommonen i receptet! :)