torsdag, juni 15, 2006

Trivsel

Även om bröllopsresan är svårslagen så finns det en hel del trivsel på hemmaplan.

Antipasti i lägenhetsköket.
E överraskade mig med en tjusig dukning och italienska delikatesser i onsdags.



Bästa pastan
Vitlök, olivolja, chili och persilja. Lite salt på det. Mer behövs inte. God hemmaspaghetti i soffan i torsdags kväll.

Münchenbryggeriet
En "ny" upptäckt. Jag älskar gamla tegelhus. Och här har vi verkligen ett prima exemplar. Jag var där i fredags av olika anledningar, och att det flaggades för nybakade studenter och att en klarblå Riddarfjärd och stadshuset skymtade fram mellan huskropparna gjorde ingenting alls. Och där finns faktiskt en servering. Den ska testas vid tillfälle.
Dagen fortsatte bra med en tur runt Riddarholmen, en espresso i gamla stan och en lunch med J i Kungsträdgården.


Grönskan kring Årstaviken
I lördags promenerade vi över bron. Jag slutar aldrig förundras över hur vackert och lummigt det är bland kolonistugorna i Tantolunden. Innanför tullarna, men i total avsaknad av storstadspuls. Så småningom slog vi oss ner i skuggan från ett parasoll på favoriten Årsta segelsällskap. Det blev en våffla med glass och sylt för mig och en pirog för E. Men det är inte maten man går dit för, utan för den avslappnade stämningen, det fina läget och blandningen av hundar, ungar, pensionärer och yngre par.


Söndagssallad

En "utbyggd caprese" med buffelmozzarella, söta körsbärstomater, basilika, isbergssallad, gurka, svartpeppar, flingsalt och generöst med olivolja var inte bara god som svalkande lunch, den gjorde sig även fint mot fatet vi fick i bröllopspresent.

Hirschenkellers flytbrygga
Det är lunchtradition sen år tillbaka på gamla jobbet. Och nu när både jag och en annan bortfladdrad kollega tillfälligt är tillbaka, så blev det nästan nödvändigt.

Inga kommentarer: