måndag, januari 16, 2006

Fläsklägg Hoisin


I julskinkans spår finns billigt fläskkött på Ica. Fläsklägg för 19 kronor kilot innebär visserligen att själva köttpriset ligger runt drygt det dubbla, eftersom benet väger en hel del. Men det är ändå billigt, och en kul omväxling till köttfärsen.

Turligt nog fanns det två trevliga recept på just fläsklägg i min nya julklappskokbok "Malins mat". I det här penslas läggen med bland annat hoisinsås och sesamolja och steks i ugn i närmare tre timmar. Jag följde det nästan helt och hållet. Gott med ris och wokade grönsaker till.

Receptet går i nödfall att göra med rimmad fläsklägg också, även om det blir salt. Skippa i så fall allt annat salt på köttet utom det som ingår i Hoisinsåsen. Även sojan kan du hoppa över.

Fläsklägg Hoisin
6 rediga portioner

Ugn 150 grader

2 st fläskläggar(?) på omkring 1 kg styck

1 dl hoisinsås
2 msk sesamolja
2 msk socker
1 msk färsk riven ingefära
1/2 dl soja
(1,5 msk sesamfrö. Jag hoppade över det, helt enkelt för att jag glömde skriva upp det på listan när jag handlade. Det gick bra ändå.)

Ta bort svålen från köttet och skär rutmönster i fettet (använd en vass kniv, annars är det svårt att få till rutorna). Koka upp vatten i en kastrull. Lägg köttet i ett durkslag eller en sil och skölj över med det kokande vattnet.
Torka läggen och salta runt om. Klappa in saltet.

Lägg köttet i en form med höga kanter eller en järngryta. Stek i mitten av ugnen i en timme.

Blanda alla ingredienser till såsen. Ta ut köttet ur ugnen och pensla det runt om med rejält med sås. Ställ in köttet igen och låt steka i ungefär två timmar till. Ta gärna ut fläskläggen med jämna mellanrum för att pensla på mer sås och för att rotera köttet så att det får yta runt om.

Köttet är klart när det lätt lossnar från benet.

Jag skar loss köttet från benet och serverade det i skivor. Till kokade jag jasminris och wokade blomkål, morötter, purjolök och vattenkastanj till. Dessutom gjorde jag en kall gurksallad. Doften av sesamoljan påminde mig nämligen om en gurksallad vi åt på Yasuragi när jag fyllde år i höstas. Jag lyckades komma ganska nära originalsmaken i min imitation:

Asiatisk gurksallad
1/2 gurka
2 tsk sesamolja
1 tsk risvinäger

Hyvla gurkan på längden med osthyvel. Strimla sedan varje skiva så tunt du kan med kniv, så att resultatet blir så nära "gurkspaghetti" du kan komma. Blanda gurkan med vinägretten och låt det hela stå till sig en liten stund.

Inga kommentarer: