onsdag, oktober 05, 2005

Misslyckad matdag

Sitter just nu på ett hotellrum i London efter en presskonferens och konstaterar att jag misslyckats totalt med mitt ätande idag.
Till att börja med köpte jag en snuskigt dyr tonfiskciabatta på Arlanda (82 spänn för macka och juice!!!). Jag blev riktigt mätt och det var ju bra. Men feltimat. Jag tog inte ens emot gratislunchen med kall lax på flygplanet.

Väl i London hade dock lunchsuget kommit. Och jag hade ett enda mål. Under den knappa tid jag hade på mig att gå på stan skulle jag lokalisera och äta fish and chips.
Lyckades jag? Nä. Jag hittade visserligen en restaurang vid Covent Garden nära hotellet som serverade "traditional fish in beer batter". Men det var det dyraste de hade på menyn, och jag hade inte riktigt tid att sätta mig på ett sobert ställe. En inrökt pub hade visserligen fish and chips på menyn, och till ett betydligt humanare pris, men däremot hade de inga sittplatser så det fick också vara.



Det slutade med att jag åt en besynnerlig pirog, eller "pastry" med "traditional steak". Skapelsen smakade tydligast av svartpeppar och bestod i princip av en portion stek med sås, grönsaker och potatis, som någon virat in i deg och stoppat i ugnen.
Jag sköljde ner den med mitt livs första Starbucks-kaffe. Och sedan var jag totalt proppmätt.




Så mätt, att när jag väl kom till presskonferensen, så orkade jag till min stora sorg inte äta av alla de små läckerbitar som bars runt. Minst tre sorters miniatyrspett, en sorts fyllda rullar och två eller tre andra tilltugg som alla såg väldigt goda ut trycktes upp i mitt ansikte, och jag var tvungen att tacka nej.

Nu närmar sig klockan tolv på natten här i London, och tror inte fan att man börjar bli lite småsugen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du har det inte lätt du. Stackare som är tvungen att häng ai London på jobb och så.
Det var iofs ett tag sen jag var i London men då var Shakepeares Head mycket bra. Det ligger (låg?) alldeles i början av carnaby street så mitt i turistvimlet. Men det verkar som att alla turister struntar i den här puben för det är mest engelsmän som gillar F'n'C som hänger där.

Frida sa...

Visst, dagens I-landsproblem :-) Och ett tydligt exempel på varför det är bra att äta frukost. I normal tid. Ska definitivt åka till London privat så snart jag kan så jag får tid att gå runt lite, och äta vad jag vill.

Anonym sa...

Nääää vad trist! :-( Jag HATAR att betala för äcklig mat när det senare bjuds på antingen acceptabel eller tom väldigt god gratismat. :-((( Mina sympatier.

Anonym sa...

Timing is everything.
Men jag är ett sånt matvrak att jag säkert hade proppat i mig gratismaten i alla fall.