lördag, augusti 13, 2005

Fyndat i saluhallen


Matköpen på väg hem från jobbet igår resulterade i många påsar med mycket gott.
Från Hötorget och saluhallen fick jag med mig helgingredienser till bland annat en trerätters "bli frisk från förkylning-middag" och till picknick-tilltugg. (Mer om detta i kommande postningar). På Dilonas hedervärda initiativ köpte jag en svensk frigående färsk kyckling i stället för frysta filéer.
Och efter alla diskussioner om surdegsbröd kände jag mig nödgad att slå till på en kompakt sur finsk från bageriet. Till den lite skivad calavra (med reservation för stavningen), en ilsket röd och kryddstark korv med tydlig vitlöksdoft.
De torkade jordgubbarna blev dagens överraskning. Liknar nästan gelégodis i konsistensen.
Dessutom citroner, potatis, chilifrukt, färska jordgubbar, kantareller och en polkabeta.

Inga kommentarer: