onsdag, augusti 24, 2005

Fem frågor

Vitlöks- och olja-Ilva vill att jag svarar på frågor. Och efter all glädje hon har berett mig med sina beskrivningar av auberginepasta, timjansköttbullar och lufttorkat kött så vem är väl jag att neka henne?

Fem album i min Ipod
Vilken Ipod? Jag går runt med ett låneexemplar av "Walkmanmobilen" W800i, men utan minneskort så det blir mest radion jag lyssnar på. Men hade jag en skulle nog gamla låtar av Portishead, Hole och Bo Kaspers finnas med. Och Johnny Cashs covers och Beautiful South-låten som Björn var så snäll och fixade.

Fem filmer jag nyligen sett
Mitt minne är verkligen uselt, jag får nog gå in och komplettera här vid senare tillfälle. Men Dogma såg jag här om dagen. För ett par veckor sen såg vi en film om en vietnamsoldat som hade fått ett minneschip inplanterat i hjärnan för att Meryl Streeps son skulle kunna bli president. Och för ännu lite längre sedan hyrde vi Constantin, (till E:s stora förtvivlan. Efteråt tvingade han av mig ett löfte om att jag ska läsa orginalserien.) Vi hyrde också en fransk film (Måne, nånting) om en man som var telefonförsäljare men drömde om rymden och som hade en homosexuell bror som var tv-kändis och vars guldfisk tragiskt men komiskt frös till is.


Fem trevliga saker som hänt nyligen
Sju trevliga saker, som kompensation för mitt usla filmminne.
Pepardelle a la Putanesca med scampispett och öl tillsammans med Jenny på Mariatorget alldeles nyss
Drinkartikeln är färdigskriven, inlämnad och uppskattad
Ett roligt mejl
Trevlig samvaro med Anna på Strykjärn i förrgår
Förkylningen har gett med sig
Ridningen, som gick betydligt bättre den här veckan än förra gången
Jätterolig kväll med supergod mat och många skratt hemma hos M & M i Uppsala i fredags

Fem mp3filer i min spellista
Eh... Här gäller samma sak som för Ipoden. Spellistan på datorn kommer nog knappt upp i fem låtar ens. Men Beutiful Southlåten ligger där, I'm in love with an alien med Kelly family, från Emma, nån aplåt från Jessika och Eriks skrälliga "soundtrack".


Fem böcker jag nyss läst

Köpte fyra pocketböcker när jag var i Vimmerby, och betalade bara för tre. Vilket klipp! Det var: Tjänstekvinnans berättelse (A handmaids tale) av Margaret Atwood, Sista chansen av Marian Keyes och I ondskans spår och Efter alla år av saknad, av Peter Robinson. Innan dess tror jag att jag läste ungefär halva Iluminatustrilogin utan att fatta nästan någonting alls. Men jag har lärt mig att frimurare heter mason på engelska. Om jag orkar så tar jag tag i den igen nu. Annars blir det nog ett återfall till Harry Potter.

Inga kommentarer: