söndag, maj 01, 2005

Spaghetti med oliv- och kaprispesto

Den här peston är så himla god. Och så väldigt snabblagad. I alla fall om man hittar mixerstaven. Det gjorde tyvärr inte jag i fredags så jag körde i vanliga mixern i stället men efter en del skakande gick det bra ändå.

Ingredienserna är både salta och starka i sig själva, så du kan faktiskt strunta i peppar och salt med gott samvete.Om du som jag tycker om att ha mycket pesto i pastan så räcker det här receptet till drygt fyra personer.

1 knippe färsk persilja
3 msk kapris
1 burk chilifyllda gröna oliver
2 stora vitlöksklyftor, eller fler för den som vill
Olivolja
Parmesanost (givetvis i bit, tillverkas det ens sånt där torrt pulver längre?)

Mixa persilja, kapris, oliver och vitlök. Späd med lite olivolja till en bra konsistens. Riv rikligt med parmesanost och rör ner i peston.
Servera till kokt pasta.

Jag får aldrig någon pesto över, så jag har inte testat, men jag är övertygad om att peston också fungerar fint på en bit vitt bröd eller som smaksättning till till exempel lax.

Inga kommentarer: