tisdag, maj 31, 2005

Du är vad du äter

Jag såg mitt första, och mycket möjligt sista, avsnitt av "Du är vad du äter" idag. I och för sig fascinerande att folks hälsa kan vara så direkt beroende av vad de äter att den kan ändras radikalt på bara några veckor. Men det verkar lite väl lättvindigt när det pressas in på en halvtimme, samtidigt som 30 minuter är för lång tid för att lyssna på kommentarer om deltagarnas bajs.

Det som gjorde mest intryck var ändå deltagarparets totala ovilja att smaka på nya saker. Frun fick kväljningar så snart hon stoppade någonting i munnen som hon inte smakat tidigare. Jag tyckte barnen i Jamie Olivers skolmat var extrema, men här stod en vuxen kvinna och gjorde exakt samma sak.

Jag och min syster brukar fortfarande ondgöra oss över att Anita på dagis tvingade oss att "smaka" gröt varenda dag fast att både hon och vi mycket väl visste att vi inte tyckte om den. Men ingen av oss är i alla fall rädda för att smaka på mat vi inte ätit förut.

Inga kommentarer: