måndag, april 25, 2005

Kokt potatis stressar av

Couscous, getost och kokosmjölk i all ära. Just nu äter jag gärna präktiga gamla hederliga maträtter. Kokt potatis är mysigt.

Tänk vad gott det är med en redig köttgryta. Som den jag blev bjuden på i helgen, med högrev, morötter och palsternacka. Rejäl mat rakt igenom. Och katrinplommonspäckad fläskstek med gräddsås och gelé kan knocka vilken parmesanpasta som helst en råkall söndag.

Sällan känner jag mig så huslig som när jag lagat till en fransk fiskgratäng med ett krispigt vitlöksdoftande täcke. Med kokt potatis och ärtor. Precis som mamma gjorde när jag var liten. Och saftig helstekt kyckling i lergryta med hemgjort potatismos får munnen att vattnas.

Visst är den rejäla maten god. Men det viktigaste är nog känslan den förmedlar. Trygghet och lugn. Tänk om man kunde byta pepciden mot kokt potatis. Stressa av med mat. Det är absolut värt ett försök.

Trygghetsskapande tillbehör:
Kokt potatis
Knäckebröd
Mjölk

Inga kommentarer: