tisdag, september 11, 2007

Guldtuban

En dag nu i somras då vi som vanlig kavade runt här i kvarteret på en av våra kortare promenader var det något som kändes annorlunda. Först trodde jag att frisören vid Snigeltorget hade ställt ut ett par stolar för att kunna njuta av solen i pauserna mellan pensionärspermanenterna. Men det var någonting mer. En flagga jag inte sett förut.

Till sist var jag tvungen att gå över gatan till andra sidan, och se där, när jag stod på några meters håll, kunde jag äntligen få mina förhoppningar bekräftade. Årsta hade fått ett nytt café! Ett väldigt diskret café, men ändå.

Tydligen har Guldtuban varit öppet ända sen i påskas. Miljön är hemtrevligt mysig, kakorna rejäla och kaffet billigt. Och trots minimal marknadsföring har cafét fått en trogen publik av vagnmammor och kaffetörstiga lekparksföräldrar under dagarna och ett mer musikspisande klientel på kvällarna, för på Guldtuban anordnas det nämligen diverse spelningar då och då.

Själv har jag inte varit på någon spelning, med eller utan tuba. Men jag har testat ciabattan med avocado- och fetaost. Och den är guld.

Mer om Guldtuban.

Inga kommentarer: