fredag, juni 03, 2005

Färdigförpackad ost

För en gångs skull vaknade jag förhållandevis tidigt i morse. Och jag kände mig pigg. Sålunda promenerade jag en sväng till Ica för att handla frukost. Och där började jag fundera över alla färdigpaketerade ostar.

Nu är Icabutiken i Årsta ingen särskilt stor affär, men där finns ändå ganska mycket ost att välja på. Mycket i betydelsen många sorter, inte många storlekar, för all ost i hyllan är prydligt förpackad i rejäla plasthöljen med omkring ett halvt kilo ost i varje.
Fembarnsfamiljen som slukar ost varje dag får alltså köpa lika stor ost som singelkillen, eller i vårt fall paret, som bara äter frukost på helgerna. Rationellt för tillerkarna, givetvis. Men dumt för konsumenterna.


Tydligen ska köttfärs också börja säljas på det här sättet. Malas ute i slakterierna och säljas färdigförpackad i butikerna. Paprika och tomater säljs redan i prydligt inplastad form.
Jag vill helst slippa tvingas köpa en gul, en röd och en grön paprika och en bit plast när jag har tänkt köpa två gröna paprikor. Och jag vill kunna köpa en liten bit ost när jag vill, utan att hänvisas till förpackningarna med färdigskivad.

Månne saluhallen är lösningen för mig.

Inga kommentarer: